محمد سویدانلوئی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بیشترین میزان بازدید از موزه های استان مربوط به مجموعه فرهنگی تاریخی عمارت و آیینه خانه بجنورد بوده است.
وی، شمار موزه های فعال در این استان را 6 موزه عنوان کرد و افزود: از این تعداد، دو موزه باستان شناسی، مردم شناسی و اسناد و نسخ خطی در مجموعه فرهنگی تاریخی عمارت مفخم بجنورد مستقر است.
وی دیگر موزه های استان را گنجینه حمام و تاریخ شهرهای فاروج و جاجرم و قلعه جلال الدین در شهر گرمه و موزه تاریخ شهر شیروان عنوان کرد.
آثار تاریخی کشف شده در استان خراسان شمالی، نشان از قدمت این خطه دارد که آثار به دست آمده از محوطه باستانی پهلوان و تپه حیدران جاجرم، از قدمت بیش از 12 هزار ساله این استان حکایت دارد.
طبق گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در این استان هزار و 200 اثر تاریخی شناسایی شده وجود دارد.
به نقل از این اداره کل بیش از چهار هزار و 600شی تاریخی استان در 6 موزه تحت پوشش این اداره کل نگهداری می شود.
شمار بازدید کننده از موزه های تاریخی موجود در استان سالانه حدود 40 هزار نفر است اما ظرفیت بازدید از موزه های استان بیش از این است.
طبق گزارش معاونت گردشگری این اداره کل، هشت هزار و 700 جاذبه گردشگری شناسایی شده در حوزه های مختلف دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در ایام نوروز 218 هزار و 157 مسافر از مراکز تاریخی، تفریحی و گردشگری این استان بازدید کردند.
سویدانلوئی اظهار کرد: در این مدت 67 هزار و 732 نفر از مراکز گردشگری و تفریحی این استان بازدید کرده اند.
وی مجموع وسیله نقلیه ورودی به این استان را 336 هزار و 699 دستگاه و مجموع وسیله مسافران ورودی را نیز یک میلیون و 558 هزار و 899 نفر عنوان کرد.
استان خراسان شمالی در حدفاصل دو قطب سیاحتی شمال و زیارتی مشهدمقدس واقع شده که سالانه در ایام تعطیلات نوروز مسافران و زائران زیادی از این خطه تردد می کنند.
1744/3007/ربابه صانعی **انتشار دهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.