محمدعلی شریکیان سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: خوشبختانه هم اکنون ارتباط خوبی بین اداره کل هواشناسی، سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان وجود دارد و اطلاعات و پیش آگاهی ها در اختیار آنان قرار می گیرد.
وی افزود: باغداران و کشاورزان باید برای جلوگیری از سرمازدگی تدابیر لازم را اتخاذ کنند و توصیه های کارشناسان در حوزه کشاورزی را جدی بگیرند.
شریکیان اظهار کرد: سرمازدگی با توجه به گونه گیاهی، درجه حرارت و کاهش دما و مدت زمان سرما متفاوت است باغداران باید اطلاعات روز را با توجه به باغ خود دریافت و اصول فنی را نیز رعایت کنند.
وی افزود: بیشترین خسارت در باغ ها چند ساعت قبل از طلوع آفتاب است که در این زمان کشاورزان باید محیط باغ را متعادل کنند که در این راستا می توانند کلش آتش بزنند.
وی با بیان اینکه هم اکنون باغ ها در مرحله شکوفه دهی هستند افزود: در شرایط برودت هوا و پایین آمدن دما باغداران باید بخاری های باغی را روشن کنند و همچنین با آتش روشن کردن و ایجاد دود مانع سرمازدگی بهاره شوند.
این مسوول با بیان اینکه خوشبختانه در سال های اخیر با روش های پیش آگاهی و پیش بینی انجام شده در ایستگاه ها توسط کارشناسان به کشاورزان سرما اطلاع داده می شود افزود: به محض ورود سامانه های باران زا و کاهش دما به کشاورزان اطلاع داده می شود که این قشر نیز باید توصیه های فنی را جدی بگیرند.

* استفاده از کودهای پتاسه و ریزمغذی در باغ ها
شریکیان بر استفاده از کودهای مورد نیاز تاکید کرد و افزود: باغداران باید از کود های پتاسه استفاده کنند چرا که این نوع کود مقاومت گیاه در برابر سرما را افزایش خواهد داد و همچنین باید از استفاده از کود ازته که مقاومت را پایین خواهد آورد خودداری کنند.
وی گفت: همچنین باغداران باید از کودهای ریز مغذی نیز در باغ ها استفاده کنند، زمانی که گیاه در حال بیدار شدن است می تواند اثر زیادی داشته باشد و گیاه را مقاوم کند.
معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین استفاده از منیزیم، منگنز، اسید اوریک و روغن ولک اثر مفیدی دارد چرا که باعث می شود گیاهان دیرتر گل دهند که این امر در کاهش خسارت سرما کمک بزرگی است.
شریکیان بر آبیاری نیز تاکید کرد و گفت: این روش نیز بسیار موثر است چرا که تعادل دمایی در محیط ایجاد خواهد کرد .
معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین گفت: استفاده از ماشین های مولد نیز که به عنوان نمونه در شهرستان شیروان به کار گیری شده روش مناسبی است چرا که توده هوای سرد که در کف باغ انباشت شده است را جابجا می کند و دما تعدیل می شود.
شریکیان افزود: استفاده از آب پاشی نیز می تواند محیط باغ را تعدیل کند زیرا که ذرات ریز آب و مه ایجاد می کند که سرمازدگی کاهش می یابد.
وی اظهار کرد: آتش زدن کاه و کلش و باقی مانده های گیاهان نیز در روزهای سرد برای تعادل بخشی دمای باغ مفید است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان 44 هزار هکتار باغ و مابقی مزارع است.
اداره کل هواشناسی خراسان شمالی سه شنبه در اطلاعیه ای از ورود سامانه جدید بارشی باران، برف، مه صبحگاهی، باد شدید و تگرگ به این استان خبر داد.
به گزارش ایرنا و به نقل از اطلاعیه این اداره کل: بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی و تصاویر ماهواره ای بیانگر ورود سامانه بارشی به استان است که به تناوب سبب افزایش ابر، در پاره ای نقاط وزش باد بسیار شدید، رگبار باران و رعد و برق و تگرگ و مه صبحگاهی می شود و با توجه به شدت بارش ها در پاره ای نقاط احتمال آبگرفتگی معابر و مسیل ها نیز وجود دارد.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.