رمضان امان زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اینک برای مزارع گندم و جو دیم این شهرستان کود اوره مورد نیاز فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه اسفندماه بهترین زمان برای توزیع کود اوره در مزارع گندم و جو دیم است گفت: برای مزارع گندم و جو آبی، فقط ۲۵ درصد کود بهاره توزیع شده و این درصورتی است که با توجه به کمبود کود شیمیایی برای اندکی از بخش زراعت تامین شده و برای بخش باغی هنوز این کالا داده نشده است.

مدیر جهادکشاورزی شیروان با اشاره به اینکه در اسفندماه فقط ۵۰۰ تن کود برای اراضی گندم و جو آبی شهرستان توزیع شده است گفت: توزیع کود شیمیایی رایگان است.

وی در ادامه اظهار داشت: برای هر هکتار از اراضی گندم و جو آبی این شهرستان، ۵۰ کیلوگرم تهیه شده است در صورتیکه باید ۲۵۰ کیلوگرم به ازای هر هکتار توزیع شود.

امان زاده افزود: مصرف کود اوره در افزایش کمیت و کیفیت گندم (از لحاظ افزایش پروتئین و گلوتن) تاثیرگذار است.

در سال زراعی جاری، سطح ابلاغی جو آبی شیروان، چهار هزار و ۴۰۰ هکتار و جو دیم ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار بود که چهار هزار و ۲۸۰ هکتار جو آبی و پنج هزار و ۷۵۰ هکتار جو دیم در شیروان کشت شد.

امسال ۱۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان زیر کشت پاییزه گندم رفته که ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار آن آبی است و از این سطح ۲ هزار و ۵۰ هکتار زیر پوشش آبیاری بارانی قرار گرفته است.

۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از گندمزارهای شهرستان دیم است.

 این شهرستان قطب تولید جو در خراسان شمالی است به طوریکه ۲۰ درصد سطح زیر کشت جو آبی و ۳۵ درصد جو دیم استان مربوط به این شهرستان است.

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.

این شهرستان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که ۱۲ هزار بهره بردار از این بخش ارتزاق می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.