استاندار خراسان شمالی روز سه‌شنبه در این نشست، با تاکید بر اینکه تدوین این سند که اکنون پیش‌نویس آن تهیه شده، نیازمند استفاده از نظر و تفکر همه صاحبنظران است، گفت: قرار است با هم‌افزایی، بخشی از نداشته های استان رفع شود و اگر هم افزایی وجود نداشته باشد، این جمع، کارآیی لازم را نخواهد داشت.

محمدعلی شجاعی، با اشاره به اینکه توسعه تجارت خارجی نیاز به برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دارد، اظهار داشت: البته باید برخی برنامه ها هم به صورت اورژانسی انجام شود.

وی در بخشی از سخنان خود به سفر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به استان اشاره کرد و افزود: در این سفر، خراسان شمالی به عنوان پایگاه صادراتی محصولات دانش بنیان کشور به کشور ترکمنستان مصوب شد و بر این اساس تمام محصولات دانش بنیان کشور باید از طریق این استان به کشور همسایه صادر شود و از ما خواسته شده تا یک بازرگان و یا شرکت تجاری را برای ایجاد دفتر در ترکمنستان معرفی کنیم.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح اشتغال در دهیاری ها گفت: قرار است هر یک از دهیاری های استان یک طرح اشتغالزا را تا نیمه دیماه امسال اجرایی کنند و تا کنون ۴۵۰ طرح معرفی شده، اما ۲۰۰ دهیاری هنوز طرحی ارائه نکرده اند.

شجاعی درباره توسعه صادرات بخش کشاورزی نیز گفت: هر دری از بازار که توسط تجار باز می شود، به کشاورز گفته می شود که چه محصولی را کشت کرده و توسعه دهد و اینکه گفته می شود تولید صادرات‌محور نیست، حرف درستی نیست زیرا این بازرگانان هستند که باید راه بازار را برای کشاورز مشخص و هموار کنند.  

استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: امید است با کمک بخش دولتی و خصوصی، گام های خوبی برای توسعه صادرات استان برداشته شود.  

تنظیم کننده سند توسعه تجارت خراسان شمالی هم در این نشست، ایجاد سه تا پنج پایگاه صادراتی استان در کشورهای هدف صادرات، ایجاد پویش های ارتقای صادرات، ایجاد صندوق های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، صنعتی و بازرگانی را از موارد پیشنهادی برای توسعه صادرات استان و قید شده در سند توسعه تجارت برشمرد.

حبیب الله مظفری اظهار داشت: در این استان، آمار اعزام و پذیرش هیات های تجاری اندک است و البته مشکلاتی همچون تامین اعتبار در این زمینه وجود دارد، اما باید میزان اعزام و پذیرش تجار افزایش یابد.  

به گزارش ایرنا، در هفت ماهه امسال، بیش از ۲۱۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۸.۹ میلیون دلار از استان خراسان شمالی صادر شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۶.۴ درصد و از لحاظ وزنی ۱۳.۶ درصد کاهش داشته است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.