این دیگر به ترجیع‌بند سخنان مسئولان خراسان شمالی تبدیل شده که در نشست های مختلف از این مساله گلایه کرده و رویکرد بانک های خصوصی این استان را بنگاه‌داری خوانده و عملکرد آنها را در هزینه‌کرد منابع خود مطلوب ندانند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی با انتقاد از بانک های خصوصی گفت: بانک ها می توانند معادل ۸۰ درصد از منابع خود را تسهیلات بدهند اما میزان مصرف در بانک های خصوصی در این استان بسیار کمتر از این رقم است.  

محمود قنبری اظهار داشت: این استان برای توسعه، نیاز به کمک بانک های خصوصی دارد اما این بانک ها، منابع را در استان خرج نمی کنند و سرمایه ها را خارج می کنند.  

وی افزود: این در حالی است که بانک های دولتی، برخلاف بانک های خصوصی، رقمی بیش از حد مجاز، مصرف دارند و به همین دلیل حتی مشمول جریمه می شوند.  

بانک‌های خراسان شمالی حدود ۴۰ درصد بیش از حد مجاز تسهیلات دادند 

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی گفت: میزان قابل قبول مصرف منابع بانک‌های دولتی ۸۰ درصد از منابع است اما بانک‌های استان حدود ۴۰ درصد بیش از حد مجاز تسهیلات ارائه دادند.

علی اصغر هدایتی اظهار داشت: بانک های استان تا پایان مهرماه امسال، ۷۲ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده اند و این در حالی است که میزان منابع این بانک ها در این مدت، ۶۰ هزار و ۸۶۳ میلیارد ریال ثبت شده است.  

وی گفت: میزان قابل قبول برای مصارف بانکی ۸۰ درصد است و بر این اساس بانک های استان،  بیش از حد مجاز از منابع خود مصرف داشته اند.

وی تصریح کرد: افزایش مصارف بانک ها بیش از ۸۰ درصد مشمول جریمه می شود و در این راستا بانک مرکزی اختلاف موجود را با نرخ ۳۴ درصد جریمه می کند.

هدایتی افزود: نسبت مصارف به منابع در بانک های دولتی استان در این مدت، ۱۱۹.۴۱ درصد ثبت شده که البته این رقم در پایان سال ۹۷، ۱۰۹ درصد بوده است.

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال میزان پرداخت تسهیلات در بانک های استان بیشتر شده است و نسبت مصارف به منابع هم افزایش یافته است.

شماتت‌ها کارشناسی نیست

دبیر شورای هماهنگی بانک های خصوصی خراسان شمالی هم در این باره گفت: اینگونه نیست که بانک های خصوصی، تمایل به پردخت تسهیلات نداشته باشند، این حرف که بانک های خصوصی تسهیلات نمی دهند، کارشناسی نیست و حتی برخی از بانک های خصوصی استان بیش از ۷۰ درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده اند.  

محمد خان‌احمدی با بیان اینکه در این استان متقاضی برای دریافت تسهیلات از بانک های خصوصی کم است، اظهار داشت: تسهیلات بانک های خصوصی، با بهره ۱۸ درصد پرداخت می شود و به همین علت، متقاضیان رغبتی به دریافت تسهیلات با این میزان سود نیستند.

وی تصریح کرد: ظرفیت های اقتصادی و تولید در این استان ضعیف است و بر این اساس دریافت تسهیلات با بهره ۱۸ درصد برای فعالان اقتصادی صرفه ندارد بنابراین، تولید کنندگان بیشتر به دنبال دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند.

خان احمدی درباره پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در بانک های دولتی اظهار داشت: بانک های دولتی، از منابع دولتی بهره مند می شوند و یکی از دلایلی که اقدام به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت می کنند این است که دولت منابع تسهیلاتی ارزان قیمت را به این بانک ها سوق داده است.

وی تصریح کرد: دولت، برای پرداخت تسهیلات تکلیفی و تبصره خاص با نرخ های تک رقمی و پایین،  با بانک های دولتی، قرارداد منعقد کرده و آنرا از طریق بانکهای دولتی می پردازد و مابه التفاوت را نیز به این بانکها پرداخت می کند.

دبیر شورای هماهنگی بانک های خصوصی خراسان شمالی افزود: با این شرایط، مقایسه کردن عملکرد مصرف منابع در بانک های خصوصی با بانک های دولتی چندان منطقی نیست.  

وی افزود: قیمت تمام شده پول در بانک ها،  بالای ۲۰ درصد است بنابراین پرداخت تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد هم صرفه و توجیه اقتصادی ندارد.  

وی اظهار داشت: اگر قراردادهای مزبور، از بانک های دولتی برداشته شود، آن بانک ها هم توان پرداخت تسهیلات ارزان قیمت را نخواهند داشت و اگر تسهیلات مسکن، اشتغال و یا بخش کشاورزی در مصرف بانک ها به حساب نیاید، ارقام مصرف منابع در بانک های دولتی هم کمتر از میزان فعلی خواهد شد.

خان احمدی افزود: در شرایط کنونی، تمام تسهیلات خرد و متوسط در بانک های خصوصی استان پرداخت می شود.

وی در باره گلایه ها از خروج سرمایه ها توسط بانک های خصوصی گفت: منابع جذب شده در بانک های دولتی و خصوصی به صورت متمرکز مدیریت می شود و هر ساله سیاست بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ می شود، برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان هم از همین منابع استفاده می شود، البته شعب خراسان شمالی متقاضی چندانی برای دریافت تسهیلات ندارند از این رو منابع به صورت متمرکز در تهران می ماند.

خان احمدی خاطرنشان کرد: البته شعب این استان، از سود این منابع که در حساب متمرکز در تهران است، بهره مند می شوند و این به معنای خارج کردن پول و سرمایه از استان نیست.

دبیر شورای هماهنگی بانک های خصوصی خراسان شمالی با بیان اینکه بانک های خصوصی استان به طور میانگین معادل ۳۴ درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده اند، افزود: میزان منابع در بانک های خصوصی استان تا مهرماه امسال ۳۱ هزار میلیارد ریال و میزان مصارف ۱۱ هزار میلیارد ریال ثبت شده است.

بانک مسکن خط اعتباری دارد 

رئیس شعب بانک مسکن خراسان شمالی هم در این باره گفت: نسبت مصارف به منابع در بانک مسکن استان ۳۸۴ درصد است،  البته در کل کشور بانک مسکن، میزان مصرف نسبت به منابع زیاد است.

مجید اسدی فر اظهار داشت: البته با توجه به اینکه خط ویژه اعتباری برای بانک مسکن تعریف شده، این بانک مشمول جریمه بانک مرکزی نمی شود.  

بانک کشاورزی خراسان شمالی از دیگر استان‌ها تسهیلات می‌گیرد 

معاون اعتبارات و بانکداری شرکتی بانک کشاورزی خراسان هم با بیان اینکه نسبت مصارف به منابع در بانک کشاورزی استان ۱۵۹ است، گفت: این بانک به علت اینکه بیش از حد مجاز مصارف داشته، مشمول جریمه های بانک مرکزی می شود.  

سیدمحمود سیدالحسینی اظهار داشت: بانک کشاورزی استان برای پاسخ به نیاز کشاورزان و کمک به رونق تولید در بخش کشاورزی، از بانک کشاورزی سایر استان ها، منابع قرض کرده و به تولیدکنندگان استان تسهیلات پرداخت می کند.

وی خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی خراسان شمالی این منابع را با نرخ ۱۷ و ۱۸ درصد از بانک کشاورزی دیگر استان ها قرض می گیرد.

وی گفت: در این استان، متاثر از خسارت های خشکسالی های گذشته،  کشاورزان درآمد مناسبی نداشته و عمدتا در بازپرداخت تسهیلات با مشکل روبه رو هستند.  

به گفته معاون اعتبارات و بانکداری شرکتی بانک کشاورزی خراسان،  اکنون بانک کشاورزی این استان هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال مطالبه دارد.

کمیسیون هماهنگی بانک های دولتی خراسان شمالی از ۱۳ بانک دولتی و خصولتی تشکیل شده و کمیسیون هماهنگی بانک های خصوصی هم ۱۹ عضو دارد.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.