مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با پرداخت این میزان تسهیلات برای یکهزار و ۵۷۷ نفر شغل ایجاد شد.

وی افزود: این در حالی است که سهم این صندوق برای اجرای این طرح در خراسان شمالی ۶۸۶ میلیارد ریال بود اما رقمی بیش از این میزان برای حوزه اشتغال جوانان هزینه کرد.

وی اظهار داشت: ۴۱ درصد تسهیلات دریافتی مربوط به افراد جویای کار زیر ۳۵ سال بوده است.

وی بر تشکیل صندوق های خرد روستایی و عشایری تاکید کرد و گفت: زنان و دختران استان در بحث کارآفرینی و ایجاد اشتغال توانمندی بالایی دارند که باید از این ظرفیت در راستای بالا بردن درآمد خانوار و رشد اقتصاد استان بیشتر استفاده کرد.

وی افزود: این صندوق در ارائه تسهیلات به صندوق های خرد زنان روستایی و عشایری  بسیار آسان عمل می کند.

نبی زاده بیشترین زیر بخش های تسهیلات پرداخت شده را شامل ۲۸ درصد حوزه صنعت و معدن، ۲۳ درصد جهاد کشاورزی، ۲۰ درصد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ۱۸ درصد کمیته امداد امام خمینی (ره) ذکر کرد و افزود:  مابقی تسهیلات نیز مربوط  به حوزه های دیگر از جمله بنیاد شهید و بهزیستی است.

وی گفت:  این صندوق برای جلوگیری از انحراف تسهیلات، ایجاد اشتغال در کسب و کارهای نوین و اشتغال پایدار، تسهیلات را بیشتر در اختیار متقاضیانی قرار می دهد که طرح های قابل دفاع داشته باشند، به عنوان مثال تسهیلاتی برای ایجاد دامداری ارائه نمی دهد اما برای طرح های نو و اصلاح نژاد دامی و دانش بنیان به متقاضیان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه بیشترین اولویت ارائه تسهیلات در بخش کشاورزی استان بوده است، افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی یک حلقه مفقوده در استان است که باعث خام‌فروشی در استان شده است و بر این اساس این صندوق از متقاضیان ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله کارگاه های تولید عرقیات گیاهی، بسته بندی، چیپس میوه، خوراک ماهی در حوزه شیلات و دیگر طرح های این حوزه حمایت می کند.

نبی زاده اظهار داشت: هم اکنون بحث گیاهان دارویی از اهمیت زیادی برخوردار است با توجه به اقلیم مناسب طرح ۲۷۰ هکتاری گل محمدی توسط یک شرکت در این استان ایجاد شد.

وی افزود: به ازای هر یک هکتار ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای اجرای طرح کشت گل محمدی به بهره برداران وام داده می شود.

وی اظهار داشت: حتی برای کشاورزانی که مشکل ضمانت دارند یارانه چهار نفر از اعضای خانوار برای بحث ضمانت پذیرفته می شود.

رتبه اول وصول مطالبات 

وی با بیان اینکه مردم روستا و عشایر در بازپرداخت تسهیلات دریافتی بسیار خوش حساب هستند گفت: استان خراسان شمالی در وصول مطالبات رتبه اول کشوری را دارد که این یک افتخار است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی بر نظارت آنلاین طرح های زیر پوشش این صندوق خبر داد و گفت: تمامی طرح ها در نقشه جغرافیای استان زیر پوشش است و تصاویر تک تک طرح ها با توجه به پیشرفت فیزیکی در اختیار داریم که این امر مانع انحراف طرح ها خواهد شد.

نبی زاده اظهار داشت: طبق این نقشه و نظارت و بازدید از زمان اجرای طرح ۹۶ درصد پروژه ها واقعی هستند و انحراف بسیار کم است، هم اکنون تلاش می کنیم تا با نظارت بیشتر آن مقدار را نیز حذف کنیم.

وی اظهار داشت: تسهیلاتی که برگشت می خورد شامل جریمه ۱۸ درصد نیز است، برخی از طرح ها به دلیل نبود مجوز ها و موارد قانونی اجرا نشد که برای دریافت جریمه ها با دستگاه های نظارتی مکاتبه شده است تا در بحث جرایم بخشش صورت گیرد.

نبی زاده در این نشست بر اجرای طرح روستای بدون بیکار و طرح یک روستا و یک محصول نیز تاکید کرد و گفت: هم اکنون در برخی از روستاها این طرح ها اجرا شده که باید فراگیر شود.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال طرح های کشت زعفران در روستای جعفرآباد فاروج بسیار رونق گرفته است حتی با ایجاد طرح های بسته بندی زمینه صادرات این محصول نیز فراهم شده است.

وی گفت: در بحث شیلات نیز در روستای گلیان شیروان و سرچشمه اسفراین طرح های خوبی اجرا شده است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد روستایی هستند و بیشترین اشتغال استان مربوط به حوزه کشاورزی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.