به گزارش ایرنا سودابه یحیی‌زاده روز دوشنبه در گردهمایی منطقه ای معاونت تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران، منطقه یک کشور، در بجنورد اظهار داشت: هم اکنون باید به سمتی رفت که به نیازهای جامعه پاسخ گفته و مشکلات و مسائل مردم را حل کرد و بر همین اساس استانداردهای مسئولیت اجتماعی و حقوق شهروندی نیز تدوین شده است.

وی افزود: با رویکرد جدید استاندارد، برخی فرایندهای خدمتی جدید در دستور سازمان های بین المللی قرار گرفته تا نسبت به استانداردسازی آن اقدام شود.

یحیی‌زاده اضافه کرد: هر یک از سازمان های استاندارد کشورها می توانند به عضویت سازمان های استاندارد بین المللی درآیند که این می تواند برای آنان یک فرصت باشد، زیرا عضویت در نهادهای بین المللی این امکان را به آنان می دهد تا با الگوگیری از دیگر کشورها، نسبت به بومی سازی استانداردها در کشور خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه پایه هر رکنی داشتن یک مستند قابل فهم، ارائه و اجرا است، گفت: برخی از مسائل را باید با نگاه به الگوهای بین المللی و داشتن درک درستی از کشور استانداردسازی کرد.
معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران، هدف اصلی از برگزاری نشست های منطقه ای را شناخت مسائل و مشکلات و رسیدن به درک مشترک از شرایط عنوان کرد و افزود:
مسائلی از جمله استاندارد شهربازی ها، آسانسورها، محیط زیست، مصالح ساختمانی و انرژی در شرایط کنونی به معضلی تبدیل شده که باید مسئولیت خود در این عرصه ها را شناخته و به درستی به انجام برسانیم.

حل مشکلات هر استان نسخه خود را می‌خواهد 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز با بیان اینکه مشکلات استان ها متنوع است، اظهار داشت: با وجود اینکه نظام متمرکز است اما ظرفیت و مشکلات استانها با هم متفاوت است و باید چاره جویی مسائل نیز متناسب با شرایط هر استان صورت گیرد.

رضا رجب‌زاده افزود: پیچیدن یک نسخه واحد برای تمام استانها یک آسیب است و در بسیاری از حوزه ها به علت عدم ارتباط مناسب وزارتخانه ها با استان، شاهد ارائه الگو و دستور العمل هایی هستیم که امکان اجرایی ندارد.
وی با بیان اینکه استانداردها ریشه در هنجارها و رفتارهای اجتماعی دارد، گفت: موضوع استاندارد باید به مطالبه مردمی تبدیل شود که این موضوع در حال حاضر مقداری کمرنگ و نیازمند فرهنگ سازی است و باید راجع به مصرف کالاهای استاندارد اطلاعرسانی بیشتری صورت گیرد.

وی اظهار داشت: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی تبدیل به یک حق و مطالبه مردمی می شود و وقتی که چیزی تبدیل به درخواستی از جانب مردم شد، مدیران موظفند به آن پاسخ دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: برخی از مدیران هنوز هم در برابر استاندارد مقاومت می کنند که این نشان دهنده ناآشنایی آنان است.
رجب زاده افزود: در خیلی از حوزه ها در دوره گذار هستیم و در بحث حقوق شهروندی هنوز متاسفانه مردم با حقوق خود آشنا نیستند.
وی اظهار داشت: سطوح درخواست های مردمی ارتقا یافته است، همین انعکاس اخبار و شفاف بودن توان رسانه ای کردن موضوعات مدیران را مجبور به پاسخ کرده است.
وی افزود: اداراتی مانند استاندارد و محیط زیست اگر مورد حمایت معنوی قرار نگیرند، وظیفه آنان به حاشیه رانده می شود و ما تلاش خواهیم کرد تا این موضوعات را به دستگاه های دیگر تفهیم کنیم.
گردهمایی منطقه ای معاونت تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران، منطقه یک کشور، با حضور مدیران استاندارد استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان به مدت ۲ روز در بجنورد برگزار می شود.
۳۰۰۷/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.