محمدعلی شجاعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت های استان در مقایسه با سایر استان ها بویژه در بخش حمل و نقل هوایی و ریلی، اظهار داشت: نباید نبود و یا کمبود پروازها در فرودگاه بجنورد را به شرایط جوی ربط داد زیراکه در تمام کشور این مساله حاکم است.
وی افزود: هم اینک بسیاری از فرودگاه های کشور از نظر تعداد مسافر و فرودگاه شرایط و فرمول خاص برای نشست و برخواست دارند که نقصی در پروازها ایجاد نمی کند بنابراین بیشترین مشکل در نبود توجه به زیرساخت های استان است.
وی در ادامه از فرودگاه به عنوان نداشته های زشت استان یاد کرد و گفت: نبود این بخش باعث می شود ورود به این استان به گونه ای ممنوع شود زیرا برای استانی که حداقل یک پرواز تعریف نشده سرمایه گذاران را متوجه این امر می کند که خراسان شمالی جای سرمایه گذاری نیست.
استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه مسئولان استان وظیفه خود را نسبت به مردم استان به خوبی انجام نداده اند، اظهار داشت: مردم خراسان شمالی حق دارند از امکانات پرواز بهره مند باشند.
وی با بیان اینکه سیستم هواپیمایی کشور باید به وظیفه خود در قبال خراسان شمالی عمل کند، گفت: در حال حاضر مطالباتی از مسئولان با ادبیات طلبکارانه داشته ام و با بخش خصوصی هم صحبت کرده ام.
وی افزود: تا یک ماه دیگر هم تحمل می کنیم اگر سیستم هواپیمایی کشور پای کار نیامد خودمان وارد عمل می شویم زیرا که سیستم هواپیمایی باید بدون توجه به تعداد مسافر به خراسان شمالی هم وارد شود.
وی یادآور شد: هم اینک وزیر راه دستور کتبی و قطعی برای برقراری پروازها به این استان داده باید دید که خروجی این دستورات چیست.
به گزارش ایرنا؛ هم اکنون تنها شرکت هواپیمایی ماهان در روزهای دوشنبه، پنجشنبه و جمعه بین مرکز استان خراسان شمالی و تهران پرواز دارد.
14 هزار و 181 مسافر، پارسال از طریق پروازهای فرودگاه بجنورد جابه جا شده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 96 به کمتر از نصف رسیده است.
اکنون فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاه مرز هوایی مشغول فعالیت است و دارای یک باند به ابعاد 4200 در 45 متر، اپرون به ابعاد 245 در 118 متر، تاکسی وی عمود به ابعاد 23 در 120 متر و ساختمان ترمینال مسافری به مساحت 1700 متر مربع و ترمینال جدید به مساحت 4600 مترمربع است.
استاندار خراسان شمالی در ادامه گفت: با وجود اینکه خراسان شمالی در زمان مناسبی تبدیل به استان شد و در منابع مالی حداقل در 10 سال اول مشکلات چندانی نداشت اما، به زیرساخت ها خوب اعتنا نشد و حل این مساله را در اولویت اعتبارات نبوده است.
وی پایین بودن وضعیت اشتغال و سهم ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی استان نسبت به کشور را در نتیجه نبود زیرساخت ها دانست و اظهار داشت: در برنامه های گذشته اشتباه بزرگ تاریخی کرده ایم و همین امر باعث شده یک مسیر درست تعریف شده و تمام شده از استان به پایتخت کشور نداشته باشیم.
مقام عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به غفلت های بسیار صورت گرفته در استان، گفت: با وجود اعتبارات عمرانی و میزان تخصیص های فعلی جبران کارهای نشده بسیار سخت است.
وی نبود زیرساخت ها را باعث از دست دادن بازار محصولات روستایی و بسیاری مشکلات دیگر دانست و ابراز امیدواری کرد: با رونمایی از سند توسعه استان سمت و سوی اعتبارات استانی در مسیر درست خود قرار گیرد.
شجاعی یادآور شد: در سال های گذشته از تاسیس استان اول باید به بخش روستا توجه می شد و در گام های بعدی به سراغ صادرات و واردات و بخش بازرگانی می رفتیم در حالی که اکنون بعد از گذشت این سال ها باید از روستاها شروع کنیم و اقتصاد و زیرساخت های روستا را درست کنیم تا بتوانیم در مهم ترین ظرفیت استان که کشاورزی است گام برداریم.
استاندار خراسان شمالی از کشاورزی به عنوان پیشران اقتصادی استان یاد کرد و اظهار داشت: نصف جمعیت استان کشاورزی است و بنابراین باید از این بخش شروع کنیم و بیشتر به آن توجه کنیم.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد که فاصله بجنورد، مرکز این استان تا تهران افزون بر 700 کیلومتر و تا مشهد 250 کیلومتر است.
در این استان مجتمع های بزرگ صنعتی و تولیدی نظیر پتروشیمی خراسان، آلومینای جاجرم، فولاد اسفراین و کارخانه قند شیروان فعالیت دارند که مدیران و کارشناسان این واحدهای صنعتی همواره در حال تردد بین بجنورد و تهران هستند.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.