به گزارش ایرنا عزیزالله مهدیان، روز دوشنبه در آیین آغاز بازسازی نخستین واحد تخریب شده سیل در روستای «کلاته چنار» شهرستان مانه و سملقان اظهار داشت: سیل فروردین امسال به بیش از 130 هزار واحد مسکونی آسیب رسانده که 50 هزار واحد آن کاملا تخریب شده است.
وی افزود: کارهای کارشناسی واحدهای خسارت دیده در حال انجام است و برای آغاز کار، سهم مصوب دولت ابلاغ شده و مابقی تصمیمات در هیات وزیران تصویب خواهد شد تا در یک زمان بندی مشخص، کار بازسازی به سرانجام برسد.
وی بیشترین خسارات سیل به بخش مسکن را مربوط به استان های خوزستان، گلستان و مازندران عنوان کرد.

* مشکل وام اهل تسنن برطرف شده است
معاون بنیاد مسکن گفت: مشکل وام های مسکن اهل تسنن، با رایزنی و صحبت کردن با علمای اهل تسنن کاملا برطرف شده است.
مهدیان بیان کرد: این وام ها بهره ای ندارد و 4 درصد کارمزد آن نیز بابت دستمزد کارمندان رفته می شود که در کنار آن نیز وام بلاعوض داده می شود.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به حرمت دریافت وام نزد اهل سنت و مشکلاتی که برای نوسازی و مقاوم سازی مسکن آنان وجود دارد، تاکید کرد: علمای بزرگ در این کار دست ما را بگیرند تا مردم از این شرایطی که دارند، خارج شوند.

* سیل به بیش از 264 روستای خراسان شمالی آسیب رساند
استاندار خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: بارندگی ها و سیلاب های امسال به بیش از 264 روستای این استان خسارت زد و اکنون بیش از 6 هزار واحد مسکونی این مناطق نیازمند نوسازی است.
محمدعلی شجاعی با بیان اینکه حوزه مسکن روستایی را در حد توان با کمک مردم سامان خواهیم داد، افزود: متاسفانه خراسان شمالی در بخش مسکن وضعیت نامطلوبی دارد که با اندک بارانی دچار آسیب و تخریب می شود.
وی تاکید کرد: باید در کنار سرعت در ساخت منازل آسیب دیده، کیفیت و استحکام آن را هم در نظر گرفت و تمام نکات ایمنی را در آن رعایت کرد.
شجاعی افزود: بنیاد مسکن، تسهیلات 400 میلیون ریالی با کارمزد 4 درصد، به همراه وام بلاعوض 100 میلیون ریالی در اختیار روستاییانی که واحد مسکونی آنان از سیل اخیر آسیب دیده است، قرار می دهد.
آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان در 45 کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است.
بارندگی ها و سیلاب نوروز امسال به هزار و 500 واحد مسکن روستایی این شهرستان آسیب رسانده است.
7183/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.