سیدعقیل مرتضوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جاری شدن سیل همچنین سبب رسوب گذاری در رودخانه ها شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای تامین اعتبار مورد نیاز جبران خسارت ها، پیگیری لازم از طرف وزارت نیرو انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه فرسایش خاک سبب افزایش رسوب گذاری ها و گل آلود شدن سیلاب شده است گفت: فرسایش خاک و شسته شدن خاک سبب افزایش میزان رسوب گذاری در رودخانه ها می شود.
وی در بخش دیگر سخنان خود در باره تاثیر بارندگی ها در افزایش میزان آبدهی چشمه ها و قنات ها گفت: هنوز برآورد دقیقی در این باره به دست نیامده است اما به یقین میزان آبدهی این منابع آبی 2.5 تا سه برابر افزایش می یابد.
وی در باه تاثیر افزایش کمیت منابع آبی در کیفیت آن گفت: ذوب شدن برف ها و افزایش میزان کمی آب، سبب ارتقای کیفیت آن می شود اما هنوز گزارش قابل استناد در این باره به دست نیامده است.
وی با اشاره به نقش سدها در مدیریت سیلاب ها گفت: سدها نقش زیادی در مدیریت سیلاب ها ایفا کردند و با رهاسازی مدیریت شده آب ذخیره شده در برخی از سدهای استان توانستیم برای سیلاب ها، ظرفیت سازی کنیم.

* رهاسازی آب سد شیرین دره تا پایان هفته جاری ادامه دارد
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم گفت: رهاسازی آب از سد شیرین دره به عنوان بزرگ ترین سد این استان تا پایان این هفته ادامه دارد.
وحید واسطه اظهار داشت: رهاسازی بخشی از آب ذخیره شده در سد شیرین دره از اواخر سال گذشته آغاز شده و در دفعات متعدد انجام شده است.
وی تصریح کرد: آب سد شیرین دره بسته به شرایط، 25 تا 50 مترمکعب در ثانیه رها شده است.
وی افزود: بر اثر بارندگی های اخیر، 38 میلیون مترمکعب وارد سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان شده است و اکنون بیش از 90 درصد از حجم 61 میلیون مترمکعبی این دریاچه پر است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با بیان اینکه رهاسازی آب سد بیدواز هم تا پایان این هفته تداوم دارد اظهار داشت: رهاسازی آب سد به منظور ظرفیت سازی در دریاچه و نیز تخلیه گل و لای ناشی از آورد سیلاب ها انجام می شود.
بر اساس گزارش شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، بیش از 77 میلیون متر مکعب سیلاب مخرب توسط سدهای این استان مهار شده است.
در 20 روز گذشته، حدود 39 میلیون متر مکعب از این سیلاب با مدیریت و به صورت کنترل شده، از این سدها تخلیه شده است.
بر اساس این گزارش، سد شیرین دره حدود 42 میلیون متر مکعب سیلاب، بیشترین میزان و پس از آن سد بازو در شیروان حدود 16 میلیون و سد بیدواز در اسفراین نیز حدود 14 میلیون متر مکعب سیلاب را مهار کرده است.
بر این اساس، حدود پنج میلیون متر مکعب سیلاب نیز توسط سایر سدهای خراسان شمالی مهار شده است.
در این مدت، سد شیرین دره بیشترین خروجی سیلاب را به صورت مهار شده به میزان بیش از 35 میلیون متر مکعب به خود اختصاص داده است و حدود سه میلیون متر مکعب سیلاب و رسوب نیز از سد بیدواز اسفراین تخلیه شده است.
حجم آب قابل استفاده ذخیره شده در پشت سدهای خراسان شمالی در شرایط کنونی حدود 120 میلیون متر مکعب است و این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 51 درصد افزایش نشان می دهد.
سد شیرین دره در مانه و سملقان، دو سد بارزو و گلول در شیروان، سد بیدواز در اسفراین، سد چری در فاروج و دو سد غلامان و چندیر در راز و جرگلان استان خراسان شمالی در مجموع توان ذخیره سازی بیش از 234 میلیون متر مکعب آب را دارند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.