به گزارش ایرنا محمدعلی شجاعی، چهارشنبه شب در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، اولویت نخست مدیریت حوادث را حفظ جان مردم دانست و افزود: بارندگی های اخیر شدت چندانی نداشت اما ضعف در بخش های زیرساختی برای ما بحران ساز شده است.

* خراسان شمالی، استانی بیگانه با پل
وی با بیان اینکه با نصب یک آب نمای کوچک در مسیر روستا، می توان بساط عدم دسترسی در سیلاب را برچید، اظهار داشت: خراسان شمالی استانی بدون پل است که اصلا ساختاری به نام پل و ابنیه فنی در آن وجود ندارد و گویا با این مقوله ناشناس است.
استاندار خراسان شمالی گفت: همین مسائل باعث می شود با یک بارندگی معمولی راه بسیاری از روستاهای منطقه مسدود شود و دچار بحرانی خودساخته شویم.
شجاعی از پیگیری برای جذب اعتبار جبران خسارت سیل خبر داد و افزود: باید برای پاسخگویی به مردم سختی بکشیم و تلاش بیشتری برای جذب اعتبارات داشته باشیم.
وی بر لزوم پایش مستمر و مناسب وضعیت سدهای استان تاکید و بیان کرد: باید رهاسازی آب سدها با هوشیاری، تسلط کامل و اطلاع رسانی درست به مردم منطقه همراه باشد تا آنان را دچار مشکل نسازد.

* بستر رودخانه یا راه روستایی
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان شمالی، با اشاره به فراوانی روستاهای بدون راه مناسب در این استان، گفت: در بسیاری از مناطق، در واقع بستر رودخانه ها تبدیل به راه شده و اسم آن را هم راه روستایی گذاشته اند.
شجاعی با تاکید بر تامین مایحتاج ضروری مردم مناطق سیلزده، افزود: بحث مسدود بودن راههای روستایی و عدم دسترسی روستاییان، باید با توجه به کاهش بارندگی ها از روز جمعه، ظرف سه روز جمع شود.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی بر هزینه کرد اعتبارات در جای خود تاکید کرد و اظهار داشت: باید اعتبارات را خیلی منطقی در استان هزینه کنیم تا اگر از ناحیه حوادث صدمه ای دیدیم، از طریق اعتبارات سودی نصیب استان شود.
وی با اشاره به ورود جدی به بخش بیمه ها، افزود: در کشور ما روی بیمه اصلا کار نشده به طوری که ضریب نفوذ بیمه در دنیا 8 و در کشور ما 2 است که آن هم بیشتر مربوط به بیمه های اجباری است.
استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه باید اطلاع رسانی ها به صورت عام به ویژه به جامعه هدف به درستی صورت گیرد، گفت: اطلاع رسانی از آن مردم است نه مسئولی که تنها پشت میز می نشیند.
شجاعی با اشاره به نام بردن از سه استان خراسان شمالی، گلستان و مازندران در جلسه امروز هیات دولت به دلیل مدیریت درست، اظهار داشت: هیچ دستگاهی حق ندارد بدون توجه به مکاتبات با دستگاه مرکزی وارد صحبت شود زیرا که ملاک ارسال نامه از این استان به خارج مکاتبات استانداری است.
وی از دستگاه های غیراجرایی نیز خواست اطلاعات خسارات و مشکلات را مکاتبه نکنند تا وحدت آماری در استان داشته و دوگانگی ایجاد نشود تا آماری اعلام شود که بتوانیم حداکثر اعتبار برای جبران خسارات را بگیریم.
به گزارش ایرنا؛ در این نشست تمامی فرمانداران شهرستان ها و مدیران دستگاه های اجرایی استان خراسان شمالی پیرامون اقدامات انجام شده خود در جریان بارندگی های هفته گذشته و مشکلات و کمبودهای موجود گزارش دادند.
بارندگی های چند روز اخیر، بخصوص شبانه روز گذشته در استان خراسان شمالی، موجب جاری شدن سیلاب و وارد آمدن خسارات زیادی به بخش های مختلف کشاورزی، راه و بخش زیرساختی این استان شد.
استاندار خراسان شمالی دیروز در بازدید از مناطق سیلزده، میزان زیان های سیلاب به این استان را 4 هزار و 800 میلیارد ریال عنوان کرده بود اما با توجه به ادامه بارندگی ها و خسارات سیلاب طی دیروز و دیشب، هنوز مراجع رسمی استان آمار منسجمی از آخرین خسارات وارده از ناحیه این بارندگی ها ارائه نکرده اند.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.