احمد شنوایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مهم ترین این درخواست ها تسهیل صدور روادید بین دو کشور، کاهش تعرفه های ترجیحی و گشایش معبر مرزی و همچنین کشت فرا سرزمینی، صادرات محصولات زراعی و باغی و همکاری دو جانبه در زمینه مبارزه و دفع آفات و ملخ است.
وی با بیان این که ورود به همه این موارد زمان بر است، اظهار داشت: به تسهیل صدور روادید جدی تر وارد شده ایم زیرا نخستین گام برای گسترش روابط بین خراسان شمالی و ترکمنستان است.
وی افزود: درخواست های استان دقیق و حساب شده ارائه شده و در اداره تنظیم روابط خارجی وزارت خارجه در دست بررسی است و اگر چه کار سنگین است اما حتما نتیجه خواهیم گرفت.
وی در مورد زندانیان خراسان شمالی در زندان های ترکمنستان نیز گفت: از 283 زندانی ترکمنستان 45 نفر از خراسان شمالی بودند و اتخاذ تصمیم بین دو کشور برای انتقال آن ها 4 سال طول کشید.
وی افزود: مدت کمی پس از آن دوباره 18 نفر در این کشور دستگیر شدند که 2 نفر از آن ها از خراسان شمالی هستند.
وی اظهار داشت: رفت و آمد خانواده این افراد به ترکمنستان مشکل و انتقال زندانیان نیز سخت و زمان بر است.
وی ادامه داد: بر همین اساس جلساتی با مسئولان مرتبط در نوار مرزی استان داریم تا تردد غیر مجاز به ترکمنستان کاهش پیدا کند و به نتایجی نیز رسیده ایم که عملیاتی خواهد شد.
خراسان شمالی شمالی 301 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد. از جمعیت 835 هزار نفری این استان 70 هزار نفر در نوار مرزی زندگی می کنند.
ب/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.