مهدی کمالی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خودکارسازی این ایستگاه ها می تواند در افزایش دقت عمل آنها در ثبت اطلاعات هواشناسی تاثیرگذار باشد.
وی افزود: از هفت ایستگاه سینوپتیک موجود در استان،6 ایستگاه خودکار و برخط است که در ادارات هواشناسی شهرستان ها نصب شده و کار سنجش 10 پارامتر را انجام می دهند.
کمالی گفت: از 14 ایستگاه هواشناسی اقلیم شناسی که برای مطالعه اقلیمی مناطق مورد استفاده قرار می گیرد نیز 13 مورد برخط و خودکار هستند که هفت پارامتر دما، رطوبت، فشار هوا، سرعت و سمت باد و تشعشع را اندازه گیری می کنند.
وی بیشترین کمبود را مربوط به ایستگاه های باران سنجی دانست و گفت: از 66 ایستگاه باران سنجی موجود 23 مورد سنتی است که توسط یکی از اهالی روستاهای مجاور، رصد و میزان بارش ثبت شده در آن گزارش می شود و احتمال خطای انسانی در آنها وجود دارد.
رئیس گروه تحقیقات اداره کل هواشناسی خراسان شمالی از ایستگاه های ویژه به عنوان دیگر ایستگاه های هواشناسی یاد کرد که در سه بخش هواشناسی جاده ای، فرودگاهی و سامانه سودار یا سامانه خودکار هواشناسی فعال است.
وی افزود: ایستگاه های هواشناسی جاده ای نیز در سه گردنه امین الله، چمن بید و اسدلی نصب شده که کار سنجش و ثبت میزان دید، یخ زدگی جاده، وزش باد و تغییرات دمایی را انجام می دهند.
کمالی گفت: ایستگاه هواشناسی فرودگاهی نیز در حاشیه باند فرودگاه نصب شده و وضعیت دید و تغییرات جوی را در محدوده باند با دقت بالایی برای انجام عملیات پروازی رصد می کند.
کمالی به نصب سامانه سودار در فرودگاه بجنورد نیز اشاره کرد که تغییرات سمت و سرعت باد با ارتفاع زیر هزار متر را اندازه گیری می کند.
میانگین بارش سالانه استان خراسان شمالی 240 میلی متر است.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.