محمدرضا قلی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گوشت تولیدی عشایر این استان کیفیت بالایی دارد اما به علت نبود صنایع بسته بندی، تبدیلی و تکمیلی و معرفی نشدن مناسب، ارزش افزوده آن نصیب دیگر استانها می شود.
وی افزود: هم اکنون سالانه 200 هزار راس دام مازاد توسط خانوار های عشایری این استان تولید می شود که متاسفانه بدون ایجاد زنجیره ارزش افزوده از استان خارج می شود.
وی جمعیت دامی این استان را 2 میلیون راس عنوان کرد و گفت: از این تعداد افزون بر 700 هزار راس دام مربوط به عشایر استان است که بعد از پرواربندی وارد چرخه صنایع تبدیلی نمی شود.
قلی پور به کشتارگاه صنعتی استان نیز اشاره کرد و گفت: تلاش شد این واحد تبدیلی در اختیار تشکل های عشایری قرار گیرد و رایزنی هایی نیز انجام شد اما این مرکز در مزایده به بخش خصوصی واگذار شد.
وی با تاکید بر ضرورت مدیریت دام مازاد عشایر توسط تشکل های این بخش، افزود: اکنون غرفه هایی در تهران برای فروش گوشت دام عشایر فعال شده که تولیدات عشایر استان را با قیمتی مناسب به فروش می رساند که این اقدامات باید گسترش یابد.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر این استان با تولید سلانه هزار و 500 تن گوشت، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور و 25 درصد گوشت قرمز استان را تولید می کنند.
وی گفت: عشایر این استان به لحاظ جمعیتی در رده 15 و در بخش تولید فراورده های دامی در رده 12 کشور قرار دارد.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با اشاره به کاهش 50 درصدی ضریب خوراک دام عشایر این استان، گفت: میزان مصرف خوراک دام عشایر برای تولید هر کیلوگرم گوشت 10کیلوگرم بود که اکنون به پنج کیلوگرم رسیده است.
قلی پور، یکی از دلایل این امر را اجرای برنامه های این اداره در خصوص جایگزینی خوراک نوین دام به جای موارد سنتی آن عنوان کرد.
به گزارش ایرنا هم اکنون در طرح زنجیره تولید عشایر به ازای مصرف هر پنج کیلوگرم علوفه یک کیلوگرم گوشت قرمز تولید می شود.
وی بر اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز تاکید و بیان کرد: هم اکنون با اجرای این طرح بیشتر دامداران عشایر از کنسانتره برای تغذیه دام خود استفاده می کنند.
قلی پور افزود: پارسال 172 میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای طرح پرواربندی دام به عشایر پرداخت شد که با روشهای جدید و به کارگیری شیوه مناسب تغذیه، هزینه تولید 50 درصد کاهش یافت.
پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.