مهدی کمالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان بارش های امسال همچنین نسبت به دوره بلند مدت از افزایش 50 درصدی برخوردار بوده است.
وی افزود: میانگین بارش این مدت در سال گذشته 71.1 میلی متر و در بلندمدت 116.2 میلی متر بوده است.
کمالی گفت: بیشترین بارندگی ها در این مدت در راز و جرگلان با 266.4 میلی متر، مانه و سملقان با 158.5 میلی متر و فاروج با 140.8 میلی متر است.
وی افزود: این در حالی است که کمترین میزان بارندگی امسال را در شهرستان جاجرم با 67.8 میلی متر داشته ایم ولی باز هم میزان بارندگی خوبی نسبت به سال گذشته داشته است.
رئیس گروه تحقیقات اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: میزان بارش ها در شهرستان بجنورد نیز در این بازه زمانی 146.5 میلی متر بوده که در شرایط نسبتا خوبی قرار دارد.
وی با اشاره به بارندگی های خوب صورت گرفته در 2 ماهه دی و بهمن امسال، افزود: هنوز میانگین بارش های استان در این مدت توسط مرکز ملی خشکسالی اعلام نشده است.
کمالی اظهار داشت: با وجود این، بیشترین بارش های این مدت مربوط به راز و جرگلان با 140.4 میلی متر و کمترین آن مربوط به جاجرم با 43 میلی متر است و 95 میلی متر بارش نیز در بجنورد داشته ایم.
وی یادآور شد: بر اساس پیش بینی های انجام گرفته برای اسفند ماه امسال نیز وضعیت بارش ها در نقاط مختلف استان خوب ارزیابی می شود.
کمالی در ادامه از خشکسالی به عنوان پدیده ای یاد کرد که نرم حرکت می کند و طی سال ها خود را نشان می دهد و گفت: یک سال بارندگی خوب تاثیری بر روی خشکسالی ندارد و نیازمند بارش های چند ساله برای بهبود این پدیده هستیم.
رئیس گروه تحقیقات اداره کل هواشناسی خراسان شمالی افزود: بر این اساس بررسی آمارها از دی ماه سال گذشته تا مدت مشابه امسال نشان می دهد وضعیت بسیاری از نقاط استان از قبیل جاجرم، اسفراین، بجنورد و بخش هایی از مانه و سملقان و شیروان هنوز هم در شرایط خشکسالی بسیار شدید قرار دارد.
میانگین بارش سالانه خراسان شمالی 240 میلی متر است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.