به گزارش ایرنا محمد صمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: پانزدهمین نمایشگاه بازرگانی ایران، از 13 تا 15 اسفندماه امسال با محوریت استان خراسان شمالی در پایتخت این کشور برگزار می شود.
وی افزود: رهبران صنایع و تصمیم گیرندگان اقتصادی در این نمایشگاه گرد هم می آیند و در مورد فرصت های جدید روابط تجاری به گفت و گو می نشینند.
وی زمینه های فعالیت این نمایشگاه بازرگانی را صنایع تجهیزات نفت و گاز، تجهیزان راه سازی و ساختمان و مصالح ساختمانی، شیشه سازی ، تجهیزات غذایی و نوشیدنی، نان، شیرینی و شکلات، روغن های پایه، رنگ، دستکش های صنعتی، شیمیایی، نگهداری غذاهای سرد و غذای دریایی، آهن، چوب و مبلمان و صنایع پلاستکی عنوان کرد.
وی افزود: صنایع کاغذ و پالپ، حمل و نقل جاده ای، کشتیرانی، ریلی و هوایی، معدنی، خودروسازی، لاستیک سازی، رایانه، ماشین آلات و خطوط تولید و خدمات فنی، مهندسی و کارگاهی و تجهیزات ایمنی و بهداشت از دیگر زمینه های فعالیت در این نمایشگاه است.
به گزارش ایرنا استان 863 هزار نفری خراسان شمالی با ترکمنستان 300 کیلومتر مرز دارد که این استان با داشتن 344 هزار هکتار عرصه باغی و زراعی توانمندی خوبی در بخش کشاورزی دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون این استان با 24 کشور جهان داد و ستد دارد، گفت: صادرات این استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.
صمدی بدون اعلام میزان کاهش صادرات این استان افزود: بیشترین صادرات به کشور افغانستان انجام شده است و ترکمنستان نیز در جایگاه دوم قرار دارد.
وی گفت: پارسال کالاهای این استان به 32 کشور دنیا صادر شد که امسال به علت بروز برخی مشکلات، به برخی از کشورها از جمله فرانسه، لهستان، مجارستان و عربستان سعودی صادرات نداشتیم.
وی ارزش صادرات 9 ماه این استان را 75 میلیون دلار عنوان و بیان کرد: محصولات پتروشیمی، پودر آلومینا، محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، پلاستیک و صنایع دستی از کالاهای صادراتی استان است.
صمدی افزود: برنامه ریزی شده است تا میزان صادرات را به 160 میلیون دلار برسانیم که امیدوار هستیم در فرصت باقی مانده تلاش ها در این راستا مضاعف شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی بر لزوم ایجاد بازارچه مرزی استان در منطقه «پرسه سو» تاکید کرد و گفت: در دو سوی این منطقه در خاک ایران و ترکمنستان تعداد زیادی روستا وجود دارد که این امر باعث اشتغالزایی برای آنان خواهد شد.
صمدی با بیان اینکه ایجاد این بازارچه توجیه اقتصادی دارد، افزود: با توجه به اینکه خراسان شمالی از گذرگاه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی، راه آهن، فرودگاه بین المللی، بنادر و دریا بی بهره است، ایجاد این بازارچه می تواند رونق بخش اقتصاد استان شود.
وی با بیان اینکه این استان از نظر زیر ساخت های صادرات و واردات ضعیف است گفت: با توجه به قابلیت های بسیار زیاد در بخش های مختلف از جمله محصولات کشاورزی، صنعتی، صنایع دستی دارای قابلیت و پتانسیل است که صادرات استان نیازمند توسعه است.

* اتاق بازرگانی خراسان شمالی 44 کارخانه ورشکسته را نجات داد
صمدی با بیان اینکه 44 کارخانه از ورشکسته شدن نجات یافتند گفت: مسئولان قضایی این استان در راستای جلوگیری از اجراییات بانک ها و تقسیط بدهی واحدها کمک بسیار خوبی داشته اند.
وی بر جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها و کارگاه های تولیدی در این استان تاکید کرد و افزود: زمانی که کارخانه ای ورشکسته شود علاوه بر اینکه سرمایه ها می خوابند نیروی کاری آنان نیز بیکار خواهند شد که این امر مشکلات اجتماعی زیادی در جامعه ایجاد می کند.
صمدی اظهار داشت: برای حل مسائل و مشکلات سرمایه گذاران باید دنبال راه کار هایی باشیم، نگذاریم که بانک ها به دلیل بدهی واحد ها را به تعطیلی بکشانند.

* کارت بازرگانی 48 صادرکننده فعال است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: 120 کارت بازرگانی در این استان وجود دارد که بیشتر به علت مسائل و مشکلات مختلف تجاری غیر فعال هستند.
صمدی با بیان ینکه کارت های بازرگانی باید هر دو سال تمدید شود افزود: تعداد زیادی از فعالان بخش اقتصادی کارت های خود را تمدید نکرده اند.
وی افزود: برخی از صادر کننده های استان از جمله سیمان و سایر کارخانه های بزرگ از تهران کارت بازرگانی دریافت کرده اند.
این استان 450 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از نظر داشتن صنایع بزرگ در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در بخش کشاورزی 39.6 درصد، صنعت 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.