دکتر حسین زارع روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از سال 1357 و بعد از انقلاب اسلامی مرکز پخش خون تنها در زایشگاه بنت الهدی در بجنورد مستقر بوده است که فرآورده های خونی نیز از مشهد دریافت می شد و خونگیری در موارد بسیار خاص و اندک انجام می گرفت.
وی افزود: شاخص اهدای خون استان هم اکنون 69 درصد، اهدای خون بانوان 5.13 درصد، اهدای مستمر73 درصد و شاخص جذب 16 درصد است.
وی گفت: از سال92 تاکنون 47 هزار و 709 واحد خون و پلاسما هم که مازاد بوده به سایر استان ها ارسال شده است.
مدیرکل پایگاه انتقال خون خراسان شمالی گفت: در سال 75 مرکز خونگیری و پخش در بیمارستان امام رضا (ع) راه اندازی شد که خونگیری و آزمایش ها در همان مرکز انجام می گرفت که این اقدام برای بیمارانی که به دلیل بعد مسافت و دریافت خون از مشهد جان خود را از دست می دادند بسیار موثر بود.
زارع اظهار داشت: از سال 78 پایگاه خونگیری بجنورد به صورت یکی از پایگاه های اقماری مشهد شروع به کار کرد و در سال 83 همزمان با استان شدن تبدیل به پایگاه منطقه ای شد و در سال 91 به اداره کل انتقال خون استان تغییر وضعیت داد.
وی افزود: در سال 94 نیز مرکز خونگیری شیروان شروع به کار کرد و اقدامات لازم برای ساخت مرکز خونگیری اسفراین نیز صورت گرفته است.
وی گفت: بهبود شاخص های فنی نظیر تعداد مراجعه کننده ها، تعداد خونگیری، تولید فرآورده های خونی، ساماندهی و بهینه سازی مصرف خون و فرآورده های خونی در بیمارستان های سطح استان، نصب و راه اندازی سردخانه زیر صفر و بالای صفر، خرید و تجهیز اتوبوس خونگیری، برقراری و اجرا سیستم جامعه مدیریت کیفیت جهت اخذ گواهینامه ایزو، راه اندازی و تجهیز واحدهای کنترل کیفی، راه اندازی واحد سرولوژی اختصاصی و ساخت سردخانه جدید در ابعاد بزرگتر منطبق با شرایط استاندارد از جمله فعالیت های این مرکز است.
زارع افزود: جذب 38 نفر نیرو، نصب و راه اندازی سیستم سرمایشی اتومات برای تهیه فرآورده های پلاسمای، ساخت، تجهیز و راه اندازی واحد آفرزیس و تولید پلاکت به روش فرزیس و جلوگیری از اعزام بیماران به مشهد و سایر مراکز، تشکیل کمپین های بزرگ اهدای خون دسته جمعی، تعمیر و بازسازی اداره کل انتقال خون مطابق با استانداردهای جهانی، موفقیت در بازرسی خارجی (وزارت بهداشت اتریش و آلمان ) و کسب مجوز ارسال پلاسمای تولیدی مازاد به شرکت های پالایشگر خارجی از جمله دستاورد های این مرکز در این مدت است.
مدیرکل پایگاه انتقال خون خراسان شمالی گفت: تشکیل باشگاه o منفی به منظور دسترسی سریع و آسان به افراد با این گروه خونی، تجهیز ناوگان حمل و نقل با خرید خودروهای جدید حمل خون، اجرای موفق طرح بزرگ کشوری گرفتن فقط نمونه از اهداکنندگان بار اول از دیگر دستاوردهای این مرکز در بعد از پیروز انقلاب اسلامی است.
زارع اظهار داشت: اجرای طرح کشوری واکسیناسیون علیه هپاتیت B برای اهداکنندگان مستمر، اختصاص زمینی در اسفراین برای ساخت ساختمان خونگیری، ساخت محل واحد کنترل کیفی در اداره کل، ساخت پایگاه خونگیری شیروان، جداسازی خونگیری خواهران و برادران، جداسازی پذیرایی اهداکنندگان از خونگیری، خریداری یک دستگاه خودروی جک برای تیم های سیاری و خرید تجهیزات واحد فرآورده نیز از دیگر فعالیت های این سازمان در این مدت است.
خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.