اسماعیل قربانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا به امروز تنها 39میلیارد ریال اعتبار در بخش تسهیلات اشتغال برای مددجویان این نهاد جذب شده است.
وی افزود: این میزان تسهیلات برای اجرای 179 طرح به مددجویان این نهاد پرداخت شده که بیشتر در حوزه های دامداری و کشاورزی بوده است.
قربانی حداکثر سقف این تسهیلات را برای هر نفر 200 میلیون ریال ذکر کرد و افزود: این اعتبار به صورت تسهیلات اشتغال خویش فرمایی به مددجویان نیازمند پرداخت می شود.
وی سهمیه تخصیص یافته برای اشتغال بهزیستی استان در سال جاری را 90 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با وجود این، بانک ها فقط تا سقف مشخصی این تسهیلات را پرداخت کرده اند و طرح های ارسالی استان را به صورت کامل پذیرش نمی کنند.
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی با اشاره به کم کاری بانک ها در این رابطه، اظهار داشت: هم اینک حدود یک هزار و 100 پرونده در نوبت دریافت تسهیلات هستند که به محض اینکه بانک ها اعتبار لازم را تخصیص دهند این تسهیلات پرداخت می شود.
وی افزود: این تسهیلات به تمامی افراد تحت پوشش اعم از معلولان، زنان سرپرست خانوار و آسیب دیده و در معرض آسیب و معتادان بهبودیافته پرداخت می شود.
قربانی یادآور شد: این در حالی است که این نهاد علاوه بر ایجاد اشتغال از طریق پرداخت تسهیلات 250 نفر را نیز در قالب نیروهای طرح به کارگیری کرده است.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی نیز در این رابطه اظهار داشت: عملکرد بانک ها در پرداخت وام قرض الحسنه به اداره کل بهزیستی از محل بند ب تبصره 16 قانون بودجه سال 97 است.
علی اصغر هدایتی افزود: بر این اساس اعتبار ابلاغی به سیستم بانکی در سال جاری 66 میلیارد و 600 میلیون ریال بوده که در نیمه دوم امسال ابلاغ شده است.
وی گفت: تا پایان آذرماه امسال 33 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات به 179 طرح اشتغال مددجویان بهزیستی استان پرداخت شده که معادل 50 درصد اعتبار ابلاغی بوده است.
هدایتی سهم بانک ملی در پرداخت این تسهیلات را 15 میلیارد و 600 میلیون ریال ذکر کرد و اظهار داشت: این بانک با پرداخت 10 میلیارد ریال تسهیلات به 53 طرح 30 درصد سهم مجموع پرداخت های تسهیلات بهزیستی را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به ابلاغ دیرهنگام این اعتبارات، ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری مجموع اعتبار ابلاغی در این بخش جذب شود.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی با بیان اینکه مشکلی در پرداخت این تسهیلات وجود ندارد، گفت: این اعتبارات از محل منابع داخلی با نرخ 4 درصد به متقاضیان پرداخت می شود.
وی افزود: هم اینک افزون بر 100 درصد منابع قرض الحسنه سیستم بانکی مصرف شده و مابقی تسهیلات از محل پرداخت های کوتاه و بلند مدت به مددجویان پرداخت می شود.
هدایتی یادآور شد: در سال گذشته از مجموع 132 میلیارد و 520 میلیون ریال اعتبار ابلاغی از محل بند دال تبصره 16، 96 میلیارد ریال معادل 72.5 درصد پرداخت شد.
هم اکنون 38 هزار و 700 خانوار شامل 91 هزار و 600 نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی خراسان شمالی هستند که 19 هزار نفر آنها در حوزه توانبخشی و مابقی زنان سرپرست خانوار، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست و افراد دارای آسیب و اعتیاد هستند.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.