به گزارش ایرنا سردار محمدعلی مطیعی، سه شنبه در نشست تحلیل مانور سطح «آ» قطع گاز شهر بجنورد افزود: در 2 سال گذشته حوادث متعددی در کشور داشتیم که عملکرد ما نشان از ضعف مدیریت برای جلوگیری و کنترل چنین حوادثی داشت.
وی با اشاره به حوادثی که در چند پتروشیمی کشور رخ داده، گفت: در آتش سوزی پتروشیمی بوعلی، تمامی مسئولان حضور داشتند اما هیچکس حاضر به پذیرفتن مدیریت بحران نبود.
معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: در زمان خاموش کردن آتش، امکانات و تجهیزات پاسخگو نبود، وظایف افراد روشن نبود، فرماندهی عملیات وجود نداشت و نقشه ها مشخص نبود.
سردار مطیعی بر برنامه ریزی در مدیریت بحران تاکید کرد و افزود: باید با برگزاری مانورها، ضعف ها و نقائص در مدیریت بحران معلوم برای رفع آن، اقدام شود.
وی از اجرای برنامه ریزی شده مانور شرکت گاز در بجنورد تقدیر کرد و افزود: آرایش های خودروی مطلوبی در این خصوص انجام شده بود که قابل قدردانی است.

* لوله های گاز در حوادث دچار نشتی نمی شود
رئیس امور اچ.اس.ای پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی گاز ایران نیز در این نشست گفت: لوله های گاز خطوط انتقال پلی اتیلن هستند که در حوادث دچار نشتی نمی شوند.
محمدرضا یوسفی پور اظهار داشت: در زلزله سرپل ذهاب، هیچ موردی از نشتی خطوط انتقال گاز گزارش نشد چرا که این شرکت در طول سه دهه، با استفاده از لوله های پلی اتیلن، خطوط انتقال را ارتقا داده است.
وی تاکید کرد: اقدامات فنی و استانداردسازی باید در زیرساخت ها اجرایی شود چرا که اینگونه اقدامات هزینه های هنگفتی دربر دارد.
وی با انتقاد از نظام مهندسی ساختمان، افزود: مسئولیت شرکت گاز برای استانداردسازی، نظارت و بازرسی تا علمک در خانه است و نظارت بر لوله کشی داخل ساختمان بر عهده نظام مهندسی ساختمان است که انتظارات بیشتری در این خصوص داریم.
وی با بیان اینکه حوادث گازی درون خانه ای در کشور زیاد است، افزود: استان خراسان شمالی در این شاخص در رده اول تا دوم قرار دارد.

* باید خودروهای شرکت گاز آژیردار شود
رئیس امور اچ.اس.ای پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی گاز ایران گفت: خودروهای این شرکت باید آژیر خطر داشته باشند و به سرعت خود را به ناحیه حادثه برسانند.
یوسفی پور افزود: در آتش سوزی های ناشی از نشت گاز، کاری از آتش نشانی برنمی آید و باید نیروهای این شرکت در اسرع وقت خود را به محل برسانند.

* شرکت های حفاری، خرابی ها را گزارش دهند
وی با تاکید بر ضرورت گزارش دادن تخریب خطوط انتقال گاز توسط شرکت های حفاری، گفت: متاسفانه گاه با نشتی هایی که از ناحیه فعالیت دیگر شرکت ها در خطوط انتقال گاز ایجاد شده، پدیده انفجار چندگانه ای بروز می کند.
وی اظهار داشت: اگر نشتی گاز به محیط متروها و یا شبکه های فاضلاب وارد شود، می تواند حوادث بزرگی را رقم بزند.
یوسفی پور از تمامی شرکت های حفار خواست تا در صورت وارد آوردن آسیبی به لوله های گاز، آنرا به شرکت گاز اطلاع دهند تا نسبت به ترمیم آن و جلوگیری از خطرات احتمالی اقدام کند.
وی با بیان اینکه حوادث حوزه گاز می تواند بسیار مهیب و خسارت بار باشد، اظهار داشت: باید در این خصوص بسیار جدی عمل کنیم.
یوسفی پور گفت: شرکت ملی گاز سه هزار و 300 میلیارد متر مکعب گاز توزیع می کند که از ناحیه این پراکنش جلو 2 هزار و 400میلیون تن آلاینده گرفته می شود.
وی اظهار داشت: این شرکت 40 هزار کیلومتر خطوط انتقال دارد که برای جلوگیری از حوادث باید اقدامات نرم افزری و سخت افزاری لازم را داشته باشد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی نیز بر لزوم وجود پیوست پدافند غیرعامل برای تمامی طرح ها تاکید کرد.
محمود ثمینی گفت: اگر این پیوست در تمامی طرحها رعایت شود در صورت بروز حادثه، دچار مشکلات مختلفی نخواهیم شد.
وی با تقدیر از اجرای مانور شرکت گاز در بجنورد گفت: تمامی برنامه ها در این مانور برنامه ریزی شده بود اما نبود سوخت دوم نانوایی ها یکی از نقاط ضعف آن است.
وی اظهار داشت: تمامی نانوایی ها باید به سوخت دوم و حتی سوم مجهز شوند تا در صورت وقوع حادثه ای دچار بحران نشویم.
مانور فرضی قطع گاز بجنورد، برای نمایش و ارزیابی آمادگی و توان مجموعه مدیریت شهرستان و استان در عبور از شرایط ویژه ناشی از قطع احتمالی گاز شهری به اجرا درآمد.
به گزارش ایرنا ضریب گازرسانی به نواحی شهری خراسان شمالی 100 درصد و به نواحی روستایی استان 97 درصد است.
شرکت گاز خراسان شمالی بیش از 288 هزار مشترک دارد.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.