حسین رضازاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: 177 هزار و 951 کلنی در زنبورستان های این استان وجود دارد که پارسال یکهزار و 998 تن عسل از این میزان کلنی تولید شد.
وی افزود: بر اساس آمارگیری زنبورستان ها در سال جاری تعداد یکهزار و 676 زنبوردار در این استان فعالیت دارند.
رضازاده اظهار داشت: در سال جاری از هر کلنی 12.4 کیلوگرم عسل به دست آمده است در حالی که در سال گذشته به ازای هر کلنی 11.6 کیلوگرم عسل تولید شد.
مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: این استان به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی در سال 96 از نظر میزان تولید عسل رتبه 13 ام و از نظر میانگین تولید به ازای هر کلنی بهره وری رتبه ششم کشوری را کسب کرده است.
رضازاده گفت: با توجه به خشکسالی، تغییرات اقلیمی، خروج از تک محصولی و توجه به توسعه تولید سایر فراورده های زنبور عسل از قبیل ژله رویال، گرده گل، زهر زنبور گسترش زنبورستان ها از جمله برنامه این سازمان است.
مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی گفت: در این راستا دوره های آموزشی برای بهره برداران و کارشناسان برگزار می شود تا با تکنیک و روش های نوین زنبورداری آشنا شوند لذا در صورت تحقق برنامه های مورد نظر ضمن تثبیت اشتغال موجود، افزایش درآمد زنبورداران را به دنبال خواهد شد.
در استان خراسان شمالی یکهزار و 676 نفر در حرفه زنبورداری مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 921 نفر زیر پوشش بیمه زنبورداری هستند.
وجود اقلیم متفاوت در گستره 2 میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوریکه رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.