به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی این اداره کل، فتح الله نیازی در نشست شورای فنی و ارائه طرح ساماندهی و حفاظت سایت موزه تپه تاریخی ریوی اظهار داشت: تمایل و نگرش نسل جدید نسبت به گذشته کشور و نیز تاریخ هخامنشی این پتانسیل را به وجود می آورد تا ریوی در آینده گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کند.
وی با بیان اینکه همدلی شکل گرفته در خصوص تحقق این هدف برای تپه باستانی ریوی در استان خراسان شمالی قابل توجه است، افزود: منطقه ریوی از نظر تاریخی و همزیستی دوره ای در منطقه شمال شرق کشور اهمیت و ارزش ویژه ای دارد.
وی بر ضرورت شکل گیری سازمان های مردم نهاد « NGO» به منظور کمک بیشتر به نهادهای دولتی و توسعه گردشگری در ریوی تاکید کرد و گفت: باید از پتانسیل های مردم روستای نجف و شهر مانه و سملقان در این زمینه بیشتر استفاده شود.
کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی کشور افزود: تا عید نوروز زمان زیادی برای برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت های جذب گردشگر باقی نمانده است و باید از این فرصت نهایت استفاده برای معرفی این منطقه تاریخی انجام شود.
نیازی با اشاره به اینکه روشنگری و اقدامات مسئولان شهری و استانی در خصوص منطقه تاریخی ریوی قابل ستایش است گفت: باید هرچه سریع تر برخی شاخص ها از جمله راه دسترسی، شن ریزی مسیر، خارج کردن نخاله ها از محوطه را فراهم کرد.
وی اظهار داشت: ریوی با پتانسیل هایی که دارد در آینده به نقطه روشن گردشگری کشور تبدیل خواهد شد و باید مردم منطقه را نیز با پتانسیل های درآمدی آن آشنا کنیم تا با همفکری و شکل گیری مجموعه این اقدامات، شاهد اتفاقات خوبی در سایت باستانی ریوی باشیم.
به گزارش ایرنا هم اکنون باستان شناسان ایرانی و آلمانی در سطح 110 هکتار این تپه، عملیات کاوشگری را انجام می دهند.
آثاری از دوره مفرغ تا دوره ساسانی در این تپه کشف شده که جزئیات آن در حال بررسی است.
در کاوش های انجام شده تالاری با پایه ستونی سنگی کشف شده که طبق یافته ها، این تالار عبادتگاه بوده است.
کاوش ها در این تپه از سال 91 آغاز شده که تاکنون علاوه بر کشف تالار و ستون های سنگی، اشیای دیگر نیز کشف شده است.
کشف گورستان از دوره مفرغ در کاوش فصل ششم نیز از جمله این کاوش ها بوده است.
شهرستان 110 هزار نفری مانه و سملقان در 45 کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و تپه ریوی در پنج کیلومتری غرب آشخانه در اطراف روستای نجف شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.
این شهرستان 250 اثر تاریخی و 98 اثر ثبت در فهرست آثار ملی دارد که بنای سنگی اسپاخو، بنای سنگی زرد و تپه ریوی از جمله این آثار است.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.