محمد فرامرز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه فرسایش خاک یک تهدید جدی برای سدها است اظهار داشت: اجرای طرح های آبخیزداری در بالا دست سدها از اولویت های این اداره کل است.
وی افزود: سطح آبریز در بالا دست سدهای استان 496 هزار و 450 هکتار است که تاکنون طرح های آبخیزداری در 72 درصد از حوزه آبریز سد بیدواز، 51 درصد از بالا دست سد بارزو و هفت درصد از حوزه آبریز سد شیرین دره انجام شده است.

* اجرای طرح های آبخیزداری تنها در 8 درصد از عرصه های طبیعی استان
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح های آبخیزداری تنها در 8 درصد از عرصه های این استان اجرایی شده است که این میزان بسیار کم است.
وی اظهار داشت: طرح های آبخیزداری تاکنون در سطح 231 هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان اجرایی شده است که این سطح، معادل 8 درصد از کل سطح عرصه های طبیعی استان است.
وی با بیان اینکه برای انجام طرح های آبخیزداری باید طرح های تفصیلی اجرایی، طرح های توجیهی و نیز طرح های شناسایی انجام شود افزود: تاکنون طرح های شناسایی در سطح یک میلیون و 500 هزار هکتار مطالعه شده، مطالعات توجیهی طرح های آبخیزداری هم در سطح 786 هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان اجرایی شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح های تفصیلی اجرایی نیز در سطح 631 هزار هکتار معادل 23 درصد از سطح 2 میلیون و 835 هزار هکتاری عرصه های طبیعی استان را پوشش داده است.
وی با بیان اینکه طرح های آبخیزداری باید در سطح 426 هزار هکتار اجرایی شود اظهار داشت: طرح های آبخیزداری سال گذشته در سطح 28 هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان اجرایی شد و امسال قرار است در سطح 100 هزار هکتار اجرایی شود.

* یک میلیون هکتار، مستعد اجرای طرح های آبخیزداری
فرامرز خاطرنشان کرد: یک میلیون هکتار از عرصه های طبیعی استان مستعد اجرای طرح های آبخیزداری است.
وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص اجرای طرح های پخش سیلاب گفت: این طرح ها برای تغذیه سفره های زیرزمینی و جلوگیری از اثرات کاهش سطح منابع زیر زمینی در دستور کار است و امسال از محل منابع صندوق توسعه ملی 26 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح پخش سیلاب در عرصه های جهان و 40 میلیارد ریال برای پخش سیلاب در باباقدرت اسفراین اختصاص یافته است.
وی گفت: میزان فرسایش خاک در کشور بالا است و میانگین کشور سالانه در حدود 11 تن خاک در هکتار فرسایش می یابد و این رقم در این استان 17 تن در هکتار در سال است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه میزان فرسایش پذیری در عرصه های شهرستان مرزی راز و جرگلان بسیار زیاد است افزود: در عرصه های طبیعی راز و جرگلان، فرسایش خاک سالانه تا 23 تن در هکتار، نیز می رسد.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که یک میلیون و 400 هزار هکتار از این پهنه مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.