محمدرضا قلی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یکی از دلایل این امر را اجرای برنامه های این اداره در خصوص جایگزینی خوراک دام نوین به جای موارد سنتی آن بوده است.
به گزارش ایرنا هم اکنون در طرح زنجیره تولید عشایر به ازای مصرف هر پنج کیلوگرم علوفه یک کیلوگرم گوشت قرمز تولید می شود.
وی بر طرح زنجیره تولید گوشت قرمز تاکید و بیان کرد: هم اکنون با اجرای این طرح بیشتر دامداران عشایر از کنسانتره برای خوراک دام استفاده می کنند.
وی افزود: پارسال 172 میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای طرح پرواربندی دام به عشایر پرداخت شد که با روش های جدید و به کارگیری شیوه مناسب تغذیه، هزینه تولید 50 درصد کاهش یافت.
این مسئول گفت: همچنین دوره پرواربندی دام که در این استان حدود 120 روز بود اکنون به 75 روز کاهش یافته که این می تواند زمینه را برای چندین دوره پرواربندی آنان فراهم کند.
وی بر اجرای طرح بهره وری دام مولد عشایر نیز تاکید کرد و افزود: با اجرای این طرح دوقلوزایی و چندقلوزایی که هم اکنون 75 تا 80 درصد است به 120 درصد خواهد رسید.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با اشاره به مشکل نبود برند برای تولیدات گوشت قرمز عشایر، گفت: 80 درصد دام پرواری عشایر این خطه در دیگر استان ها کشتار و وارد بازار می شود.
قلی پور اظهار داشت: گوشت تولیدی عشایر این استان کیفیت بسیار بالایی دارد اما به علت نداشتن برند، نبود صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی و تکمیلی، ارزش افزوده این محصول از استان خارج می شود.
وی افزود: خراسان شمالی توان پرواربندی 400 هزار راس دام را دارد که هم اکنون تنها 20 درصد از این میزان در استان ذبح و به بازار عرضه می شود.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی بر لزوم برندسازی تولیدات دامی عشایر استان تاکید و بیان کرد: به این منظور کشتارگاه دام صنعتی مرکز استان به شرکت های تعاونی عشایری واگذار می شود.
پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد گوشت استان را تولید می کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.