به گزارش ایرنا حسن نوری روز یکشنبه در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان اظهار داشت: سه هزار و 750 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و بانک های عامل برای بحث اشتغال به این استان اعلام شد که از این میزان 70 درصد آن معادل 2 هزار و 630 میلیارد ریال در مرحله اول پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: در صورت جذب 70 درصد سهم می توانیم برای جذب 30 درصد نیز طرح معرفی کنیم.
این مسئول استانی با بیان اینکه سرانه اشتغال طرح ها 1.5 نفر است گفت: بیشتر آن به نوعی خود اشتغالی است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در خصوص شاخص تعداد طرح های متقاضیان در سامانه کارا گفت: میانگین کشوری در این شاخص 25.5 درصد و شاخص استانی 18.3 درصد است؛ وضعیت استان در این زمینه از کشور بهتر است.
نوری افزود: 42 درصد طرح های اشتغال در کشور توسط کارگروه ها تایید شده اند که این شاخص در استان 72 درصد است، خراسان شمالی در این رتبه جزو پنج استان اول کشور است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهار داشت: میانگین کشوری در شاخص ارجاع طرح های اشتغال بعد از کمیته فنی به بانک ها نیز 33 درصد است، شاخص استان در این زمینه 32 درصد است.
وی با بیان اینکه سرانه ایجاد اشتغال در میانگین کشوری 480 میلیون ریال است افزود: در خراسان شمالی این سرانه 340 میلیون ریال است.
نوری با بیان اینکه در میانگین کشوری به ازای هر طرح 2.5 نفر شغل ایجاد می شود اظهار داشت: این شاخص در خراسان شمالی 1.5 نفر است.
نرخ بیکاری استان پارسال 11.8 درصد بود که این رقم امسال به 9.9 درصد کاهش یافت؛ استاندار سابق خراسان شمالی هم قول داده بود این نرخ در سال 1400به کمتر از 5 درصد برسد.
هم اکنون سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی 39.6 درصد، صنعت 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در اشتغال حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشوری است اما در بخش صنعت و خدمات پایین تر است؛ خراسان شمالی با دارا بودن 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی، ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد اشتغال در این حوزه دارد که می توان با راه اندازی کارخانه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط در این بخش اشتغال پایدار زیادی ایجاد کرد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.