علیرضا رشدیان روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی افزود: این فشارها بر مردمی است که با انقلاب اسلامی و به رای و انتخاب خود نظامی را پایه گذاری کردند که بدون وابستگی به شرق و غرب بر اساس اراده ملی شکل گرفت، تداوم یافته و امروز الگویی برای ملتهای دنیا است.
وی ادامه داد: دشمنان با این فشارها و جنگ روانی می کوشند در اراده و عزم ملت ایران خدشه وارد کنند. طی این تحریمها و فشارهای اقتصادی شاهد جهش غیرمنطقی در نرخ ارز بودیم اما سیاست دولت همانگونه که رئیس جمهوری بارها اعلام کرد بر آن است که این شوک نباید وارد زندگی مردم شود و از این روز هر آنچه را به مربوط به حوزه کالاهای اساسی بود مدیریت کردیم.

* هیچ کمبودی در تامین کالای اساسی وجود ندارد
استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: با قاطعیت اعلام می کنیم هیچ کمبودی در هیچیک از اقلام اساسی در این استان وجود ندارد و ذخایر راهبردی و انبارها در خراسان رضوی تکمیل است.
وی افزود: حتی برای نیاز هیاتهای عزادارای در ماههای محرم و صفر نیز ذخیره سازی شده که این ظرفیت و ذخیره سازی در نتیجه همت و تلاش و همکاری بخش خصوصی، عمومی و دولتی صورت گرفته است.

* ارتقا رتبه جذب اعتبارات اشتغال
رشیدیان همچنین گفت: طی یک ماه اخیر با تلاشهایی که در جذب تسهیلات توسعه اشتغال روستایی صورت گرفته رتبه خراسان رضوی از 25 به پنجم کشور رسیده که جهش خوبی است و جای تقدیر دارد. از مجموع 610 میلیارد تومان تسهیلات توسعه اشتغال روستایی هم 305 میلیارد تومان آن در بانکهای استان است.
وی افزود: در این چارچوب تاکنون کمتر از 210 میلیارد تومان جذب شده و با توجه به شرایط و ظرفیتها، نیروی متخصص و جوانان بیکار این عملکرد زیبنده استان نیست لذا باید با همکاری ادارات، بخش خصوصی، عمومی، مجمع مشورتی زنان و جوانان در زمینه جذب این اعتبارات تلاشهای گسترده تری صورت گیرد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس برش سال دوم برنامه ششم توسعه پیش بینی برای ایجاد 76 هزار اشتغال است اما برنامه ریزی ما متمرکز بر ایجاد 110 هزار شغل جدید قرار گرفته است. با وجود 270 هزار بیکار در استان و دستور و تاکید رئیس جمهوری که در مشهد و خراسان رضوی با توجه به ظرفیتهای گسترده نباید بیکار داشته باشیم نیاز است به صورت جهادی و بسیج همگانی در این حوزه عمل کنیم.

* تحولات نرخ ارز مزیت بالقوه صادرات
وی در ادامه همچنین گفت: تغییرات و تحولات در بازار و نرخ ارز مزیت بالقوه ای برای صادرات ایجاد کرده که باید از آن استفاده کرد و مزیت جدیدی برای کالاهای تولیدی داشته باشیم و درآمد متفاوتی از این محل کسب شود.
وی افزود: فشارها و تغییرات ارزی به نوعی به ارزش پول ملی ما ضربه زد اما در این شرایط ظرفیتی هم برای استان فراهم و در این راستا تلاش شد از مزیتهای حاصل بهره برده و با همکاری بخش خصوصی در سه ماه نخست امسال صادرات خراسان رضوی 35 درصد افزایش یافت.

* صادرات دو میلیارد دلاری زمینه ساز تامین ارز
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به صادرات دو میلیارد دلاری پارسال استان و واردات 700 میلیون دلاری معادل 30 درصد صادرات، زمینه و ظرفیت برای تامین ارز مورد نیاز مردم در خراسان رضوی وجود دارد.
وی گفت: با توجه به سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت و واگذاری برخی از اختیارات استانی به متناظر خود باید در این رابطه اطلاع رسانی مربوط به این ظرفیت برای همکاری و هماهنگی بین صادرکنندگان و واردکنندگان برای تامین نیاز انجام شده و زمینه تهیه ارز مورد نیاز مجاز در بازارثانوی نیز پیش بینی شود.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.