به گزارش ایرنا، سعید باستانی روز شنبه در نشست خبری با بیان اینکه نگاه کلی نظام اسلامی خروج از برجام نیست، افزود: معتقد هستیم تا حد امکان و در چارچوب منافع ملی باید در برجام ماند و بر این اساس در مجلس کارهایی در دست اقدام است.
وی اظهار کرد: دولت هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس نیز چند مدل را در نظر گرفته بود که یکی از آن ها تنظیم بودجه کشور منهای برجام بود و از این نظر حرکت جدید مجلس و دولت مبتنی بر شرایط جدید بودجه ای است.
وی گفت: در این راستا باید فعالیت های منطقه ای خود را توسعه دهیم که این استراتژی شامل تقویت مناسبات ایران با حوزه اکو و توسعه روابط با کشورهای اسلامی است.

* شفافیت در اعلام رای نمایندگان ارتقای مجلس را به دنبال دارد
باستانی افزود: رای شفاف نمایندگان، مجلس را به جایگاه واقعی خود می رساند و اخذ رای به شیوه غیر علنی میزان لابی گری در مجلس را افزایش می دهد.
وی اظهار کرد: در بسیاری از موارد نمایندگان می توانند آرای خود را به صورت شفاف اعلام کنند و با این کار اتفاق خاصی در مجلس رخ نخواهد داد.

* تغییر در راهبرد عرضه زعفران
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی به فعالیت های سه سال اخیر در حوزه زعفران پرداخت و گفت: شیوه عرضه زعفران اینگونه بود که عده ای واسطه حاصل دسترنج کشاورزان این شهرستان را خریداری کرده و به مشهد منتقل می کردند و بنای ما این بود که این شیوه را به هم بزنیم.
وی افزود: در حالی که سهم ایران در تولید زعفران جهان 92.5 درصد است، اما از مجموع 8،6 میلیارد دلار چرخش مالی زعفران در جهان سهم ایران فقط 450 میلیون دلار است لذا ضرورت دارد جلو عرضه غیر منطقی و غیر اقتصادی این محصول گرفته شود.
وی اظهار کرد: بر این اساس و با مساعدت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه پارسال چهار هزار میلیارد ریال برای خرید زعفران اختصاص یافت و 70 تن زعفران از کشاورزان منطقه خریداری شد.
باستانی گفت: با این کار دست واسطه ها کوتاه شد تا زعفران را به ثمن بخس به دلالان نفروشیم.
وی افزود: از سوی دیگر مذاکرات خود را با سفیران کشورهای هدف نظیر بلژیک، هند، فرانسه و چین آغاز کردیم که در این راستا سه شرکت بومی در تربت حیدریه وارد کار شده اند تا تمام فعالیت های زعفران از کاشت تا فراوری و صادرات را به عهده بگیرند.
وی اظهار کرد: همچنین علاوه بر اینکه برای نخستین بار بورس زعفران را در تربت حیدریه راه اندازی کردیم به دنبال ایجاد پایانه صادراتی زعفران در شهرک صنعتی شماره 2 تربت حیدریه هستیم که پسته، انار و دیگر محصولات کشاورزی خاص منطقه را نیز در بر می گیرد.
وی از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی با محوریت صنایع ‌تک (صنایع با فناوری زیاد) با تکیه بر محصولات کشاورزی در تربت حیدریه خبر داد و گفت: در صورت تصویب از سوی دولت و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تربت حیدریه با توجه به موقعیت ممتاز کشاورزی آن، تمام مراحل برداشت، فراوری و صادرات محصولات کشاورزی در این منطقه ویژه صورت خواهد گرفت.

* راه اندازی کارخانه فولاد رخ تربت حیدریه
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی افزود: قرارداد تامین آب کارخانه فولاد رخ تربت حیدریه از محل پساب با بخش خصوصی منعقد شده و برای راه اندازی این کارخانه نیز مذاکراتی با کشور اتریش صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: چنانچه قرارداد خط اعتباری اتریش با کارخانه فولاد رخ تربت حیدریه منعقد شود، امکان راه اندازی این کارخانه تا سه ماه آینده وجود دارد.
وی گفت: با توجه به قرارگرفتن تربت حیدریه در کریدور شمال به جنوب کشور، داشتن جاده های مناسب و نیز دارا بودن راه آهن، این شهرستان موقعیت ویژه ای برای احداث این کارخانه دارد.

* انتقال آب دریای عمان به منطقه
باستانی افزود: با توجه به خشکسالی های 10 سال اخیر، شرق کشور و به ویژه صنایع فولاد ما نیاز مبرم به انتقال آب از دریای عمان دارد که طبق برآورد کارشناسان، تحقق آن دست کم 15 هزار میلیارد تومان اعتبار می طلبد که با توجه به منابع محدود عمرانی این کار از توان دولت خارج بوده و امسال فقط اعتبار برای طرح مطالعاتی آن تصویب شده است.
وی اظهار کرد: تنها راه اجرای این پروژه همراهی صنایع فولاد خراسان برای توسعه زیرساخت ها و اجرای این پروژه است که با توجه به حجم آب مصرفی برای صنایع فولاد، طرح انتقال آب از دریای عمان مقرون به صرفه است.

* سیاست های 2 گانه مسئولان راه آهن
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از آنچه آن را 'سیاست های 2 گانه مسئولان راه آهن' دانست گفت: جای سوال دارد که چرا در استانهایی با داشتن 120 یا 160 کیلومتر خط آهن، اداره کل مستقر شده اما منطقه تربت حیدریه که دارای 860 کیلومتر خط ریلی است از این ظرفیت بی بهره مانده است.
وی افزود: از انصاف به دور است در شرایطی که راه آهن تربت حیدریه با قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و بارگیری سالانه 23 میلیون تن انواع محصولات از جمله سیمان و معادن سنگ آهن نقش مهمی در صادرات کشور ایفا می کند، از حقوق اصلی خود محروم باشد.

* تعامل کمرنگ مدیران برخی دستگاه های اجرایی با رسانه ها:
باستانی در پاسخ به سوالی در زمینه کم کاری برخی دستگاه های اجرایی و تعامل کم رنگ مدیران آنها با رسانه های جمعی در تربت حیدریه اظهار کرد: هر میزان که مسئولان با رسانه ها تعامل بیشتر برقرار کنند، فضای اعتماد عمومی به نظام نیز بیشتر می شود.
وی گفت: از سوی دیگر مردم نیز برای کسب خبر موثق، نیاز به مراجعه به رسانه های خارجی پیدا نمی کنند.
وی افزود: تقویت اعتماد عمومی توسط رسانه ها، تقویت امنیت ملی را در پی دارد.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
1744/6121 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.