محمدعلی نبی پور روز یکشنبه در نشست بررسی اجرای 'طرح پژوهشی تهیه و تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی گناباد' افزود: با وجود تداوم خشکسالی، کمبود بارندگی و افت منابع آبی سوء مدیریت در استفاده صحیح از این منابع بر دامنه مشکلات افزوده است.
وی بدون توضیح آماری ادامه داد: خشکسالی، بیکاری و نبود فرصتهای شغلی برای روستاییان از جمله جوانان در چند سال اخیر موجب شد توسعه اجرای امور زیرساختی در روستاها تاثیر چندانی در جلوگیری از مهاجرت نداشته باشد. کمبود سرمایه افزایش مهاجرت از روستاها را به مناطق شهری گناباد و یا از این شهرستان به دیگر نقاط استان خراسان رضوی و کشور به همراه داشته است.
فرماندار گناباد گفت: توانمندیهای علمی و اقتصادی روستاییان گناباد پایین است و مسئولان دستگاههای اجرایی ذیربط باید با برنامه ریزی صحیح برای افزایش توانمندسازی مردم این مناطق به منظور افزایش ماندگاری آنها بکوشند.
وی تعدد مراکز تصمیم گیری و دستگاههای متولی مسائل روستایی را از دیگر مشکلات مهم ذکر و بیان کرد: باید یک متولی واحد برای نظارت بر فعالیتهای این بخش مشخص شود. این امر علاوه بر کاهش پراکنده کاری موجب افزایش هم افزایی و اثربخشی فعالیتها می شود.
'طرح پژوهشی تهیه و تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی' توسط جهاد دانشگاهی در قالب چهار مرحله در 31 دهستان استان خراسان رضوی امسال در حال اجرا است. دهستان حومه گناباد در قالب 14 روستا تحت پوشش این طرح قرار دارد. در این چارچوب نقاط ضعف و قوت اشتغال، توسعه و رونق اقتصادی روستاها به صورت علمی بررسی و نتایج آن به صورت مدون به مسئولان ذیربط ارائه می شود.
مرکز شهرستان 88 هزار نفری گناباد در فاصله 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و کاخک، سه شهر شامل گناباد، بیدخت و کاخک و همچنین 106 روستا است. 34 هزار نفر از جمعیت گناباد ساکن روستاها هستند.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.