سیدابوالفضل رضوی چهارشنبه شب در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی افزود: هزار میلیارد ریال برای سه پیوست آموزشی، بازاریابی محصول و مشورتی در زمینه اینکه ایجاد چه شغلی قوی یا ضعیف است در نظر گرفته شده است.
وی گفت: سهم خراسان رضوی از 120 هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته به توسعه روستایی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، 6 هزار میلیارد و 100 میلیون ریال است که این استان بعد از سیستان و بلوچستان و منهای استان کرمانشاه، بیشترین اعتبارات این بخش را دارد.
وی با تاکید بر پرهیز از اجرای پروژه های سنتی که جواب مثبت نمی دهد، گفت: بنای بدهکارزایی نداریم که وام گیرنده ها در مقابل استانداری و مجلس تجمع کرده و بگویند توان بازپرداخت اقساط را ندارند، بلکه بنای کار بر ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری با بیان اینکه بیکاری از مهمترین مشکلات کشور است افزود: بیش از سه میلیون نفر بیکار رسمی در کشور وجود دارد که 63 درصد آنها بالای دیپلمه هستند. برای اشتغال این افراد نمی توان مانند 10 سال قبل عمل کرد زیرا آن برنامه‌ها به درد امروز نمی‌خورد.
رضوی ادامه داد: دستگاه‌ها و سازمانها باید روشهای جدید در ایجاد اشتغال و شغلهای جدید را به کار گیرند. ایجاد شرکت های توسعه منطقه ای با حضور افراد دارای فکر، اندیشه، برنامه ریزی عملیاتی، تجربه کاری، مدیریتی و تمکن مالی بهترین کار برای ایجاد اشتغال پایدار است.
وی اظهار کرد: سود تسهیلاتی که برای ایجاد اشتغال ارائه می شود برای روستاییان و عشایر چهار درصد و دیگر مناطق 6 درصد است. طرح های تولیدی که در روستاها ایجاد می شود تا پنج سال و در مناطق محروم تا 10 سال از پرداخت مالیات معاف هستند.
وی گفت: در تاریخ ایران هیچ دولتی جز دولت تدبیر و امید لایحه دوفوریتی اشتغال روستایی به مجلس نداده است و دولت در آذر 95 این کار را کرد. هر چند این لایحه در مجلس به یک فوریتی تبدیل شد و تا شهریور 96 کارهای آن طول کشید.
رضوی به قابلیت خراسان رضوی برای ایجاد اشتغال اشاره کرد و افزود: سالانه 150 هزار میلیارد ریال لباس از مجاری قانونی و قاچاق وارد کشور می شود. خراسان رضوی با جمعیت 30 میلیون نفر زائر سالانه، ظرفیت بالایی در ایجاد کارگاههای خیاطی و دوخت لباس و ایجاد اشتغال دارد.

* پویایی اقتصاد روستایی، هدف دولت است
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پویایی و توسعه اقتصاد روستایی متناسب با اقتصاد مقاومتی از اهداف ما است و در این مسیر باید ظرفیت روستاها به خوبی شناسایی شود.
علیرضا رشیدیان افزود: اگر مزیت ها را نشناسیم و متناسب با آن ظرفیت‌سازی نکنیم کاری از پیش نمی رود.
وی با بیان اینکه بهره وری تولیدات روستاها کمتر از توان واقعی است، گفت: باید کیفیت کالا را بالا برده و هزینه تولیدات را پایین بیاوریم و به شرایط بازار توجه داشته باشیم.
وی افزود: گیاهان دارویی از جمله مزیت‌های استان خراسان رضوی است اما در نحوه فرآوری و بسته بندی آن مشکل داریم و از اهدافی که دنبال می شود افزایش قدرت رقابت پذیری تولیدات روستایی است به طوری که در سطح بین المللی نیز توان رقابت داشته باشند.
نماینده عالی دولت در خراسان رضوی گفت: در این استان 260 هزار نفر جویای کارند. 48 درصد از این افراد دانش آموخته دانشگاهی هستند که ایجاد اشتغال برای آنان و ارائه تسهیلات از دیگر امور مورد توجه است.
رشیدیان اظهار کرد: باید فاصله بین محصول تولیدی تا سفره مردم کوتاه شود تا تولید کننده سود بیشتری برده و مصرف کننده نیز پرداختی کمتری داشته باشد. تمام تلاش ما بالا بردن توان رقابت پذیری محصولات است. همچنین حفظ و توسعه سهم ما در بازارهای داخلی و خارجی از دیگر برنامه های در حال انجام است.
وی گفت: طرح های توسعه اشتغال روستایی در تعادل و ثبات جمعیتی فوق العاده موثر است. برای جذب اعتبارات ایجاد اشتغال پایدار روستایی نیازمند روحیه جهادی در اجرا و مدیریت هستیم و همه باید این امور را یک جهاد بدانند.
وی با بیان اینکه بیش از سه هزار و 300 روستا و آبادی با جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفر در خراسان رضوی وجود دارد، افزود: جمعیت روستایی استان از کل جمعیت 12 استان بیشتر است و به لحاظ تعداد روستا و آبادی رتبه نخست کشور را داریم.
وی ادامه داد: بانک‌ها نسبت به عشایر و روستاییان سختگیرانه برخورد نکنند. طرح های اقتصادی باید تکمیل شود و مشاوره لازم را بدهیم. دنبال پخش پول نباشیم. اگر پولی پخش شود اما سهم در بازار تولید افزایش نیابد کار به درستی انجام نشده است.
رشیدیان گفت: هم اکنون 1300 روستای استان اینترنت پرسرعت دارند. هدف از اینترنت پرسرعت کاهش فضای بین تولید کننده و فعالان اقتصادی است. برای ایجاد اشتغال های بزرگ در روستاها هم باید اقدام شود تا بتوانیم در مسیر توسعه گام برداریم.
وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: هم اکنون نیز شرایط ما در بعد از قرارداد برجام از قبل برجام بهتر است. پیش از برجام زیر منشور فصل 7 سازمان ملل بودیم و بعد از برجام از آن خارج شدیم. برجام نشان داد آمریکا به تعهدات بین المللی پابند نیست و می خواهد با فشار اقتصادی به توده ها، اهداف خود را تامین کند.

*ثبت نام بیش از 19 هزار نفر در سامانه کارا
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز گفت: تا کنون 19 هزار و 461 نفر در سامانه 'کارا' ثبت نام کرده اند که 15 هزار و 848 طرح توسط دستگاههای اجرایی استان بررسی شده و 844 طرح نیز در حال بررسی است.
محمد سنجری افزود: هزار و 52 طرح هم در کارگروههای شهرستانها در حال بررسی است و هزار و 637 طرح نیز در بانکهای عامل است. این 19 هزار و 461 طرح برای حدود 64 هزار نفر ایجاد اشتغال می کند. برای هزار و 637 طرح که در بانکهای عامل است 2 میلیارد و 650 میلیون ریال تسهیلات مصوب شده است.
7507/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.