به گزارش ایرنا، نوید خراسان در این شماره خود به نقل از رییس بانک و کارگزار بورس زعفران تربت حیدریه گفت: با راه اندازی این درگاه معاملاتی که به صورت حضوری و مجازی معاملات زعفران در آن صورت می گیرد، می توانیم ادعا کنیم نخستین بورس جهانی زعفران را در تربت حیدریه راه اندازی کرده ایم.
نادر کریمی افزود: طرح این ادعا بدان خاطر است که ایران 90 درصد زعفران جهان و خراسان رضوی با محوریت تربت حیدریه و زاوه 80 درصد زعفران ایران را تولید می کنند و تنها کشورهایی که انحصار تولید کالایی را به عهده دارند، مجاز به ایجاد بورس هستند.
وی در خصوص مزایای عرضه زعفران در بورس، گفت: در این شیوه مصرف کنندگان اصلی و نهایی می توانند با سهولت و اطمینان بیشتری مواد پایه مورد نیاز خود را خریداری کنند و دیگر فضایی برای فعالیت دلالان و رانت خواران وجود نخواهد داشت.
کریمی افزود: همچنین عرضه زعفران در بورس کالا، سبب شفافیت اقتصادی شده و جلوی رانت، انحصار و سوء استفاده را می گیرد و بر این اساس، گروه ها و افرادی که به طور معمول به وجود رانت خو گرفته اند، تلاش می کنند در مقابل طرح هایی که باعث شفافیت اقتصادی شود، سنگ اندازی کنند.
وی در خصوص علت نام گذاری 'بورس آتی' نیز گفت: یکی از مشکلات زعفران کاران این بود که در فصل برداشت با کاهش قیمت و چند ماه بعد شاهد افزایش قیمت زعفران بودند که با این شیوه زعفران کار می تواند از هم اکنون و البته با در نظر گرفتن شرایط بازار برای زعفران خود که در مهرماه قرار است برداشت کند، قیمت گذاری کند که البته مبنای قیمت گذاری نیز بر اساس عرضه ' زعفران نگین ' خواهد بود.
به گزارش ایرنا به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، با توجه به برنامه راهبردی شرکت بورس کالای ایران در خصوص توسعه دارایی‌ های پایه جدید در قراردادهای مشتقه، از روز چهارشنبه (سوم خرداد ماه جاری) نخستین قرارداد آتی زعفران برای تحویل شهریور ماه 97 در بورس کالای ایران راه اندازی ‌شد.
بر پایه این گزارش اندازه هر قرارداد 100 گرم زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) به عنوان دارایی پایه و حد نوسان قیمت روزانه زعفران در این معاملات نیز مثبت و منفی سه درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل خواهد بود.
پیشتر نیز رامین اسمی مسوول واحد زعفران سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفته بود: نبود یک مرجع قیمتی برای محصول زعفران در دنیا موجب شده قیمت زعفران نه تنها در ایران بلکه در بازارهای خارجی نیز چندان شفاف نباشد و همین امر شکاف قیمتی قابل توجهی را بین بازار داخل و بازارهای صادراتی ایجاد کرده واز این روی نبود این شفافیت در بازار زعفران موجب شده است با توجه به رقابت شدید بین تجار و صادرکنندگان، تعیین قیمت ها کار دشواری باشد.
از مجموع 70 هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و 400 هکتار، معادل 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هفته نامه نوید خراسان در ادامه ماه مبارک رمضان را دست مایه این شماره خود قرار داده و به موضوعاتی چون آیین های رمضانی در خراسان رضوی و برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت در پارکهای تربت حیدریه پرداخته است.
موفقیت بانوی توان یاب ورزشکار اهل تربت حیدریه در کسب مدال طلای پرتاب وزنه کشور، کشف منطقه جدید باستانی قبل از اسلام در تربت حیدریه، فعالیت ستاد بحران فقط در هنگام وقوع حوادث به نقل از رییس جمعیت هلال احمر تربت حیدریه، خسارت 95 میلیارد ریالی سیل در تربت حیدریه و ضرب العجل معاون فرماندار برای ساماندهی دست دوم فروشان تربت حیدریه از دیگر موضوعاتی است که در این شماره هفته نامه نوید به چشم می خورد.
هفته نامه نوید خراسان به آدرس اینترنتی www.navid-news.ir نشریه خبری، تحلیلی،سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به مدیر مسوولی و صاحب امتیازی محمد رضا سالار مقدم نشریه ای منطقه ای با بیش از 15 سال فعالیت است که به شمارگان پنج هزار نسخه منتشر می شود.
در شهرستان تربت حیدریه پنج نشریه محلی، یک نشریه داخلی، 2 خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و نیز صدا و سیمای جمهوری اسلامی و همچنین 2 پایگاه خبری فعال هستند.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121 /1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.