علی مرادزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: همچنین روزانه 10 نفر از فعالان صنف مشاوران املاک مشهد به اتحادیه صوفی مراجعه می کنند تا اعلام کنند ناتوان از پرداخت مالیات هستند.
وی ادامه داد: این افراد دفاتر خود را جمع آوری نمی کنند چون در آن صورت دیگر شغلی ندارند بلکه به اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد گواهی عدم فعالیت می دهند و تقاضای نوشتن نامه ای برای ارسال به اداره دارایی را دارند تا اتحادیه تایید کند که آنها درآمدی ندارند و از پرداخت مالیات معاف شوند.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد گفت: بر خلاف تصور عموم مردم زمانی که قیمت املاک افزایش پیدا می کند معمولا معاملات کاهش می یابد. بطور مثال از بهمن گذشته که قیمتهای املاک در مشهد مقداری افزایش داشته آمار عملکرد دفاتر معاملات املاک این شهر به شدت کاهش یافته است.

* اتحادیه املاک مشهد خواهان افزایش کارمزد معاملات
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد همچنین گفت: این اتحادیه افزایش کارمزد معاملات خرید و فروش املاک را به یک درصد مبلغ معامله از طرفین خریدار و فروشنده تقاضا کرده است.
وی افزود: نرخ کارمزد معاملات خرید و فروش املاک در مشهد از سال 1381 تا 1395 به مدت 14 سال به میزان نیم درصد کل مبلغ معامله از هر طرف عقد بیع بود. سال 1395 هیات رئیسه موقتی در اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد روی کار آمد که نرخنامه را تغییر داد اما نه در جهت افزایش بلکه در جهت کاهش و بدین ترتیب نرخ کارمزد معاملات خرید و فروش املاک در مشهد به سه دهم درصد از طرفین معامله کاهش یافت.
او گفت: وقتی هیات رئیسه جدید اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد از ابتدای بهمن 1396 آغاز بکار کرد تقاضایی برای اصلاح نرخنامه به کمیسیون نظارت بر سازمانهای صنفی ارسال نمود اما اسفند 1396 نامه ای از نهاد ریاست جمهوری منتشر شد که هیچ واحد صنفی نباید تقاضای افزایش نرخ داشته باشد.
مرادزاده افزود: به همین سبب اتحادیه تا پایان فروردین 1397 پیگیری تقاضای خود را به تعویق انداخت اما از ابتدای اردیبهشت ماه کمیسیون فنی اتحادیه تقاضای خود را مبنی بر افزایش نرخ کارمزد معاملات خرید و فروش املاک در مشهد از سه دهم درصد به یک درصد، به کمیسیون نظارت بر سازمانهای صنفی ارائه کرد.
وی ادامه داد: در تمامی ایران فقط در شهر مشهد است که نرخ کارمزد معاملات املاک سه دهم درصد از طرفین معامله است و برای همین نرخنامه هم سقف تعیین کرده اند اما رقم پیشنهادی اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد میانگینی از نیم تا سه درصد می باشد که در کل کشور مرسوم است.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد گفت: پایین بودن نرخ کارمزد که در اصطلاح عامیانه به آن کمیسیون گفته می شود باعث شده برخی از مشاوران معاملات املاک در مشهد وارد توافقات خارج از عرف و قانون با خریدار یا فروشنده شوند. گاه در این توافقات طرف خریدار یا فروشنده به توافق انجام شده با واحد صنفی معاملات املاک پایبند نمی ماند و خواهان پرداخت مبلغ کارمزد به میزان قانونی می شود که همین امر موجب شکایت و اختلاف می گردد.
وی افزود: این وضعیت موجب شده روزانه حدود 60 مورد شکایت در خصوص نرخنامه کارمزد واحدهای صنفی معاملات املاک به این اتحادیه واصل شود لذا اصلاح این وضعیت ضروری است.
اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد حدود 6 هزار و 500 عضو دارد.
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.