محمد قاسم سوقندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میدان میوه و تره بار نیشابور در سال 1355 توسط شهرداری ساخته شد و در اختیار فروشندگان قرار گرفت اما بعد از 15 سال براساس شکایت شخص حقیقی، تولیت این میدان از شهرداری به اداره اوقاف انتقال یافت.
وی اظهار کرد: مساحت زمین میدان میوه و تره بار نیشابور حدود هفت هزار متر است و 2 هزار و پانصد متر زیربنا با 54 مغازه دارد که مالکیت این مغازه ها به جز سه مغازه در اختیار 2 نفر است و به صورت مشارکتی فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: روزانه حدود 200 دستگاه ماشین سبک و سنگین در این میدان تردد می کنند و نزدیک به یک هزار تن میوه و محصولات کشاورزی در این میدان جابجا می شود.
شهردار نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مکان جدیدی که برای میدان میوه و تره بار نیشابور در نظر گرفته شده 70 هکتار مساحت دارد و در غرب نیشابور و باند جنوبی جاده نیشابور - سبزوار قرار دارد.
علی نجفی افزود: این زمین در تملک وزارت مسکن است که در قالب اجاره بلند مدت به شهرداری اجاره داده می شودکه هنوز در اجاره شهرداری قرار نگرفته است.
وی اظهار کرد: مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با واگذاری این زمین به شهرداری موافقت کرده است اما ساخت میدان بار جدید نیازمند مشارکت و همکاری صنف مربوطه است و بخش خصوصی که کسبه میدان بار نیشابور هستند باید در این زمینه سرمایه گذاری کنند.
وی گفت: اجرای طرح میدان جدید میوه و تره بار نیشابور به دلیل وسعت آن در یک مرحله میسر نیست و دلیل تاخیر در اجرای آن نیز عدم تمایل کسبه می باشد.
نجفی افزود: میدان بار کنونی نیشابور با توجه به شرایط و نیاز شهرستان قابلیت لازم را ندارد و کسبه نیز به این نتیجه رسیده اند.
یکی از کسبه میدان میوه و تره بار نیشابور نیز گفت: این میدان زیر نظر اتحادیه میوه و تره بار نیشابور و اتاق اصناف است و از سال 72 به دلیل کمبود فضا قرار بود به محل دیگری منتقل شود.
حسین دهباشی افزود: در هر مغازه به طور میانگین سه نفر مشغول کار هستند و با توجه به تعدد خودروهایی که برای تخلیه و جابجایی بار مراجعه می کنند، مشکلات بسیار برای رفت و آمد در این میدان وجود دارد.
وی اظهار کرد: میدان بار نیشابور برای 15 سال قبل هم کوچک بود ولی هنوز اقدام عملی برای انتقال آن صورت نگرفته است.
وی گفت: تصمیماتی مبنی بر انتقال این میدان به محل جدید گرفته شده اما کسبه میدان بار تمایلی به این محل ندارند و می خواهند میدان بار در مسیر جاده نیشابور - مشهد و نزدیک مناطق عمده کشاورزی و باغداری باشد.
دهباشی افزود: براساس جلسه ای که کسبه میدان بار داشتند قرار بر این شد که کسبه به ازای هر دانگ مغازه که در اختیار دارند سهم ساخت یک مغازه را در میدان بار جدید پرداخت کنند و کل هزینه ساخت میدان بار جدید توسط کسبه تامین شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن شهرداری نیز مغازه های میدان بار فعلی را به نرخ روز از ما بخرد و در اختیار خشکبار فروشان قرار دهد و ورود کامیون هم به داخل شهر ممنوع گردد که شهرداری با خرید مغازه ها موافقت نکرده و چون مدیریت آن متعلق به اوقاف است، بلاتکلیف مانده ایم.
وی گفت: هم اکنون هر یک از مغازه ها بطور میانگین هشت میلیارد ریال و مغازه های حاشیه خیابان تا 10 میلیارد ریال قیمت می شود.
وی ادامه داد: میدان بار نیشابور پس از میدان سپاد مشهد بیشترین میزان تخلیه و بارگیری میوه و تره بار در استان خراسان رضوی را دارد.
شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.