محمدباقر نوبخت شامگاه پنجشنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی خراسان رضوی افزود: هیچ کالای اساسی نباید گران شود چرا که برای این اقلام با دلار 38 هزار ریالی ثبت سفارش می شود و دولت مابه التفاوت چهار هزار ریالی آن را تامین می کند.
وی گفت: از نظر ارزی، منابع ما بیش از مصارف است و پارسال به ترتیب 50 و 47 میلیارد دلار از محل صادرات نفت و پتروشیمی درآمد ارزی داشتیم در حالی که مجموع واردات و ارزهای مسافری و دیگر مصارف کشور 75 میلیارد دلار بود که موید منابع کافی ارزی در کشور است .
نوبخت تاکید کرد: اگر قرار باشد دلار بدون مدیریت و ضابطه از کشور خارج شود با هیچ منبعی نمی توان آن را تامین کرد .
وی گفت: دیروز پتروشیمی ها اعلام کردند 1.5 میلیارد دلار ارز آماده فروش دارند و از طرفی در فروردین ماه صادرات 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به اقدامات دولت در مقابله با شوک ارزی اشاره و بیان کرد: دولت با اعلام گواهی سپرده با سود 20 درصد توانست 200 هزار میلیارد تومان پول در این قالب جذب کند و با ترغیب مردم به تبدیل ریال به دلار و سپرده گذاری آن نزد دولت به مقابله با نوسانات ارزی پرداخت .
وی با اشاره به گزارش های مسئولان خراسان رضوی در خصوص بحث اشتغال و نرخ مشارکت گفت: آنچه حاصل شده بسیار خوب بوده است و روند شاخص ها مثبت است، البته هنوز با اهداف فاصله داریم .
وی با اشاره به سفر آینده رئیس جمهوری به خراسان رضوی، گفت: در سفر قبلی رئیس دولت دوازدهم 723 میلیارد تومان تفاهم نامه برای انجام پروژه ها تصویب شد که با توجه به افزایش درخواستها و پروژه ها این رقم به 2 هزار و 185 میلیارد تومان افزایش یافت.
نوبخت به طرح بزرگ انتقال آب از دریای عمان به خراسان اشاره و بیان کرد: باید به صورت جدی نسبت به تامین آب مورد نیاز این استان اقدام کنیم چون جایگزینی برای آن وجود ندارد و در سفر آتی رئیس جمهوری به این مساله پرداخته خواهد شد .

*خراسان رضوی در تولید و اشتغال موفق بوده است
معاون رئیس جمهوری بر آگاهی مسئولان استانی از سیاستهای ملی توسعه تاکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب با تاکید بر بندهای 24 گانه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، 2هدف اشتغال و تولید را متمایز کردند که استان خراسان رضوی به این دو هدف رسیده است.
نوبخت افزود: بیکاری 13.2 درصد به 11.4 تقلیل یافته و نرخ مشارکت از 42.1 به 44.1 رسیده است، یعنی مطالبه گری با فعالیتهای شغلی و اقتصادی رشد داشته است .
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار داشت: پارسال 797 هزار نفر به جمعیت جویای کار کشور اضافه شد و توانستیم برای 790 هزار نفر از این تعداد شغل ایجاد کنیم و تنها 7 هزار نفر به جمعیت 3.2 میلیون نفری بیکاران اضافه شد .
وی تاکید کرد: دو مسیر برای دستیابی به اشتغال داریم، یکی افزایش سرمایه گذاری از طریق اعطای منابع و تسهیلات بانکی به واحدهای خصوصی و دیگری تامین منابع از خزانه دولت برای طرح های عمرانی است.
نوبخت گفت: 18 هزار و 500 میلیارد تومان منابع بانکی در سال گذشته برای 26 هزار طرح تولیدی پرداخت شده است. در ارتباط با بخش دولتی نیز 42 هزار و 100 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت شد.
وی اضافه کرد: تسهیلات بخش خصوصی امسال به 73 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش یافته که فقط برای واحدهای تولیدی کوچک نخواهد بود بلکه در بخش مسکن و نوسازی 100 هزار واحد در بافتهای فرسوده شهری و روستایی است و استان ها نیز باید سهم خود از این بودجه را مطالبه کنند .
معاون رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: بودجه طرحهای عمرانی نیز که پارسال حدود 50 هزار میلیارد تومان بود امسال به 126 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت .
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: 9 فروردین ماه صندوق بین المللی پول با تحلیل 40 شاخص در هفت بخش اقتصاد ایران از سال 1394 تا 1401، نتیجه گیری کرد که ایران موفق به تقلیل نرخ بیکاری و تورم و نگه داشتن تورم زیر صفر شده است. همچنین رشد اقتصادی کشور در این گزارش حدود 4.5 درصد بیان شده است .
استاندار خراسان رضوی نیز در سخنانی گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از جمله اقدامات مهم پارسال بود که علاوه بر این موضوع در حوزه مسائل اجتماعی کاهش نرخ طلاق و آسیبهای اجتماعی در حاشیه شهر از موفقیتهای این استان بوده است.
علیرضا رشیدیان افزود: در بیش از سه سال گذشته 11 هزار میلیارد ریال در بخشهای زیربنایی و روبنایی حاشیه شهر مشهد هزینه شده که کاهش 10 درصدی جرایم حواشی شهر در سال 96 در مقایسه با سال قبل از آن حاصل این اقدامات است .
وی گفت: تداوم رونق تولید، فقرزدایی، مبارزه هوشمندانه با فساد و آسیب های اجتماعی ، امنیت پایدار، مدیریت بحران، گسترش خدمات دستگاه های دولتی و ارتقای فعالیتهای فرهنگی با هدف افزایش سرمایه اجتماعی و افزایش امید در استان جزو رویکردهای برنامه ریزی شده استان در سال پیش رو است.
استاندار خراسان رضوی در خصوص برنامه های اقتصادی نیز گفت: بیش از سه هزار و 400 پروژه عمرانی در مناسبتهای اخیر با 75 هزار و 60 میلیارد ریال اعتبار در استان افتتاح شده است .
رشیدیان همچنین گفت: در خصوص سیل شهرستان کلات کشاورزان خسارت جدی دیده اند ، بوِیژه در بحث استمهال اقساط بانکی نیازمند همکاری بیشتر سازمان برنامه و بودجه هستیم .
وی افزود: هر چند در برخی ردیف های بودجه ای بیش از درخواستها بودجه داده شده اما در برخی موارد از جمله بحث ساماندهی کشف رود، حوزه های شهرستانی، زیارت، آبفا و حاشیه شهر حدود سه هزار میلیارد ریال کمبود بودجه داریم که نیازمند توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه هستیم .

* خراسان رضوی نیازمند منابع آبی
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: روند بارشها در سالهای گذشته در استان به شدت کاهشی بوده است که بر حوزه کشاورزی تاثیر منفی گذاشته و از طرفی موجب شده تنها کمتر از 26 درصد ظرفیت سدها آب داشته باشد.
محمد علایی افزود: در برداشت از منابع آبهای زیرزمینی سالهاست در کشور رکورددار هستیم که رشد جمعیت، تغییر شیوه زندگی و رفتار مردم و توسعه استان مشکلات آبی استان را مضاعف کرده است.
وی اظهار داشت: 100 درصد چاههای آب استان مجهز به شمارشگرهای هوشمند شده است ، بیش از 85 درصد این شمارشگرها را خود کشاورزان خریداری کرده اند که نشان از رویکرد اجتماعی در برخورد با موضوع آب است و با همین رویکرد بیش از 5 هزار حلقه چاه غیرمجاز با همکاری دستگاه های دخیل در مدیریت آب استان بسته شده است.
علایی تاکید کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان به این منطقه که هم اکنون در مرحله مطالعاتی است باید از بلاتکلیفی خارج شود و با توجه به مشکلات آبی استان، ضروری است این طرح جدی تر پیگیری شود.
3221/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.