به گزارش ایرنا کاظم جم روز دوشنبه طی نشست خبری در گناباد افزود: از مجموع 16 هزار و 513 حلقه چاه کشاورزی و صنعتی خراسان رضوی 6 هزار و 667 حلقه به صورت غیرمجاز حفر شده اند که 2 هزار و 100 حلقه از آنها سال گذشته مسدود شدند.
وی اظهار کرد: باید با تغییر الگوی کشت و روشهای آبیاری میزان برداشت آب از سفره های آب زیر زمینی کاهش یابد و با پرهیز از نگاه تک بعدی و بخشی نگری به امور آب همه دستگاههای اجرایی به کاهش مشکلات این بخش اهتمام داشته باشند.
مسئول امور آب گناباد و بجستان هم تجاوز به بستر رودخانه ها و مسدود کردن آنها را از معضلات مهم این شهرستان ها دانست و گفت: برخی اشخاص برای تغذیه قناتها و مزارع خود به صورت غیر اصولی اقدام به احداث بندسار می کنند که این امر خطر سیلاب و آبگرفتگی را در زمان شدت بارشها افزایش می دهد.
احمد تمامگر افزود: از مجموع 40 مورد تجاوز به بستر رودخانه ها و احداث بندسارها در شهرستانهای گناباد و بجستان در سال گذشته 30 مورد شناسایی شد و 16 رودخانه در 31.5 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان ها بازگشایی و رفع تصرف شد.
وی اظهار کرد: پارسال 9 حلقه چاه غیر مجاز کشاورزی با مجموع آبدهی 152 هزار مترمکعب در گناباد و بجستان شناسایی شد و 512 کنتور هوشمند نیز طی 2 سال گذشته نصب شد که این امر موجب جلوگیری از هدر رفت 2میلیون و 400 مترمکعب آب شد.
وی اجرای طرحهای آبخیزداری را عامل مهمی در کاهش هدررفت آبهای سطحی ذکر کرد و گفت: طرح مطالعاتی آبخیزداری منطقه سیاه کوه گناباد از سال 1380 آغاز شده و به دلیل نداشتن اعتبار لازم همچنان بر زمین مانده است.
تمامگر افزود: میزان بارندگی در شهرستان های گناباد و بجستان از زمستان پارسال تا 24 فروردین ماه امسال به ترتیب 40 و 43 میلی متر بود و در 10 روز گذشته نیز مجموع بارندگی های این شهرستانها به ترتیب به 86 و 81 میلی متر افزایش یافت.
حوزه آبریز دشتهای شهرستانهای گناباد و بجستان شامل دشتهای بیمرغ، بجستان، یونسی، گیسور و گناباد و بخشهایی از شهرستان فردوس خراسان جنوبی دارای 2106 چاه آب کشاورزی، قنات و چشمه با وسعت 12 میلیون و 863 کیلومتر مربع است.
شهرستانهای گناباد و بجستان به ترتیب در 287 و 278 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارند.
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.