به گزارش ایرنا، در پیام آیت الله سید احمد علم الهدی آمده است: رحلت عالم ربانی و فقیه مجاهد مرحوم آیت الله مهمان نواز موجب تالم خاطر گردید. یادآوری تلاشهای علمی و مبارزه قهرمانانه وی در شمال خراسان موجب فخر همه ماست. این مصیبت را به مردم مومن و شهید پرور خراسان و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و علو درجات برای آن مرحوم از خداوند منان مسئلت می نمایم.

* عمر آیت الله مهمان نواز در ترویج علوم اهل بیت(ع) و خدمت به نظام بود
مدیر حوزه علمیه خراسان هم در پیام خود گفت: این عالم مجاهد خستگی ناپذیر زندگی پربرکت خویش را صرف ترویج معارف علوم اهل بیت(ع) و حضور در عرصه های مختلف خدمت به نظام اسلامی نمود و اشتغال به درس و علوم دینی هرگز ایشان را از میدانهای مبارزه بر ضد رژیم منحوس پهلوی بازنداشت.
آیت الله سید مصباح عاملی افزود: این عالم جلیل القدر همواره از پیش از انقلاب در امتداد مسیر مبارزاتی امام راحل و مقام معظم رهبری وفادارانه در توسعه نهضت انقلابی و استقرار نظام اسلامی کوشید. حضور ارزشمند این روحانی عالیقدر در جایگاه امامت جمعه بجنورد نیز در طول 32 سال پس از انقلاب نقشی اثرگذار در ترویج معارف اسلامی، قرآنی و انقلابی داشت. حوزه علمیه خراسان این ضایعه اسفبار را به علمای اعلام و طلاب حوزه‌های علمیه، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، علاقه مندان و بیت مکرم آن مرحوم تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای روح پرفتوح ایشان رحمت و رضوان الهی مسئلت دارد.
آیت الله حبیب الله مهمان نواز سال 1305 در روستای 'کاریزک کال' نیشابور در خانواده‌ای کشاورز متولد شد. پدرش از نظر موقعیت اجتماعی مورد احترام مردم روستا بود و در رفع مشکلات و حل اختلافات مردم نقش بسیار موثری داشت و به روحانیت بسیار علاقه‌ مند بود و میزبانی و اکرام روحانیونی را که به روستا می‌آمدند بر عهده می گرفت.
آن عالم ربانی تحصیلات مقدماتی را ابتدا در مکتب خانه گذراند و سپس برای تحصیل علوم حوزوی عازم مدرسه گلشن شد و سپس سطوح نهایی حوزه را در مشهد سپری کرد. وی از جمله شخصیتهای برجسته و تأثیرگذار در بین مردم خراسان شمالی بود و در زمان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب نقش اساسی در هدایت مردم خراسان به ویژه در بجنورد داشت.
آیت الله مهمان نواز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هجدهم شهریور 1359 با حکم امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه بجنورد منصوب شد و از نخستین دوره تشکیل مجلس خبرگان رهبری آذر 1361 تا به امروز یکی از نمایندگان استانهای خراسان در این مجلس بود.
وی پس از 32 سال اقامه نماز جمعه بجنورد به علت کهولت سن و وضع جسمانی از این سمت کناره گیری کرد. آیت الله مهمان نواز پس از چند ماه بیماری عصر یکشنبه دوم اردیبهشت ماه در سن 92 سالگی دارفانی را وداع گفت.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.