محمدابراهیم بهبودی عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج هزار هکتار از این زمینهای کشاورزی در حومه کشف رود قرار دارند که بخاطر رهاسازی فاضلاب و پساب غیراستاندارد در حوزه این رودخانه، با فاضلاب آبیاری می شوند.
وی ادامه داد: هم اکنون از لحاظ آلودگی بدترین وضعیت ممکن در مزارع حومه کشف رود قابل مشاهده است اما امیدواریم شاهد سامان یافتن وضعیت فاضلابهای رها شده در این منطقه باشیم.
مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 40 منبع آبی در حوزه کشف رود وجود دارند که بخشی از آنها با پساب غیراستاندارد همراه است. ضرورت اقدامات کنترل فاضلاب و پسابهای غیراستاندارد به متولیان حوزه آب اعلام شده و آنان نیز درصدد اجرای اقدام لازم در این زمینه هستند.
وی افزود: از جمله اقدامات انجام شده برگزاری کلاسهای آموزشی برای کشاورزان فعال در زمینهای کشاورزی حومه کشف رود است تا مضرات و عواقب آبیاری زمینها با فاضلاب و پساب غیراستاندارد برایشان تبیین شود.
بهبودی ادامه داد: در شهرهایی مانند نیشابور و سبزوار نیز آبیاری مزارع با آب آلوده از مشکلات شایع است لذا در همه بخشها در حال پیگیری حل این معضل هستیم. رهاسازی فاضلاب در رودخانه ها و اطراف منابع آب از مشکلاتی است که با رشد و توسعه صنایع ایجاد شده و آسیبی که به بخش کشاورزی وارد می کند بسیار سخت و گاه جبران ناپذیر است.
وی گفت: آبیاری مزارع با پسابهای آلوده، فاضلابهای بی سامان و رهاشده ساختمان خاک را بر هم می زند چون پسابها و فاضلابها به فلزات سنگین و گاه آرسنیک آلوده هستند که تاثیرات منفی آن بر خاک در گذر زمان غیرقابل جبران است و موجب از میان رفتن قابلیت باروری خاک می شود.
کشف رود از رودخانه های فصلی مشهد و از جمله منابع آبیاری مزارع اطراف این شهر است که برای کشاورزی استفاده می شود. شعبه ای از کشف رود از کوههای هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد. این رودخانه 290 کیلومتری که هم اکنون تنها یادی از پرآبی آن در خاطره ها مانده، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد رود تجن نام گرفته و به سمت ترکمنستان ادامه می یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.
1،1 میلیون هکتار زمین در سطح استان خراسان رضوی زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی است.
1922/7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.