علی رسولیان روز دوشنبه در دیدار با تعدادی از تجار و سرمایه گذاران هندی در مشهد افزود: کشور هندوستان به خاطر پیشینه تاریخی و همکاری های منطقه ای برای ما دارای اهمیت است.
وی با اشاره به میزبانی مشهد از 30 میلیون گردشگر و زائر در هر سال اظهار کرد: خراسان رضوی محور ترانزیت کالا به افغانستان و آسیای مرکزی است و وجود بیش از 44 ماده معدنی در این استان موجب رشد قابل توجه صنایع معدنی آن شده است لذا در حوزه های معدنی مانند مس، فولاد، سیلیس و فراورده های معدنی آماده همکاری با تجار و سرمایه گذاران هندوستان هستیم.
وی گفت: سالانه 650 هزار تن گوگرد در پالایشگاه گاز خانگیران سرخس این استان تولید می شود که 350 هزار تن آن به مصرف داخلی رسیده و 300 هزار تن نیز صادرمی شود لذا می توان با ساخت پارک گوگردی در منطقه نسبت به فراوری این محصول و صدور آن به دیگر کشورها اقدام کرد.
رسولیان افزود: بیش از 6 هزار واحد صنعتی در خراسان رضوی وجود دارد و در صنایع غذایی، مصالح ساختمانی، فرش و موکت و صنایع خودرو نیز در کشور پیشتاز هستیم، علاوه بر آن این استان در تولید برخی محصولات کشاورزی از جمله زعفران، پسته و گیاهان دارویی رتبه های ممتاز را در کشور به دست آورده است.
وی اظهار کرد: در حوزه گردشگری نیز زمینه های همکاری دوجانبه وجو دارد و در حوزه همکاری برای صادرات و سرمایه گذاری های مشترک در کشور افغانستان هم می توان فعالیتهای خوبی انجام داد.
وی گفت: با توجه به مشکل کمبود آب در خراسان رضوی زمینه های خوبی برای همکاری سرمایه گذاران هندی در حوزه کشاورزی و تصفیه آب و فاضلاب در این استان وجود دارد و در حوزه تولید برق از انرژی خورشیدی و بادی نیز پذیرای سرمایه گذاران هندی هستیم.
رسولیان، هندوستان را از کشورهای پیشرو در صنعت آی.تی دانست و افزود: این استان نیازمند این فناوری است و از سرمایه گذای شرکای هندی در این بخش استقبال می شود.
وی اظهار کرد: به رغم وجود این ظرفیتها روابط تجاری ما با هندوستان مناسب نبوده و این کشور هجدهمین شریک تجاری خراسان رضوی است در حالی که ششمین شریک تجاری ایران به حساب می آید.
وی گفت: قانون سرمایه گذای در ایران به سرمایه گذاران خارجی اجازه می دهد یک شرکت را با 100 درصد مالکیت خود ثبت کنند و چهار مقام ارشد وزارتخانه های ایران این مجوز را تایید کرده اند.
رسولیان افزود: دولت ایران خود را متعهد به حمایت از سرمایه گذاران خارجی می داند و با همین هدف در رفع مشکلات شرکت های خارجی سرمایه گذاری کننده در ایران همکاری لازم را خواهد داشت.
رئیس هیات اقتصادی هندوستان که در زمینه صنایع رنگ سازی و ساخت سد، پروژه های نیروگاهی، راه آهن و خطوط انتقال انرژی فعالیت دارند نیز در این مراسم گفت: علاوه بر سرمایه گذاری در بخش انرژی های بادی و خورشیدی و معدن علاقه مند به فعالیت در بخش آی.تی نیز هستیم چرا که هندوستان در این زمینه جزو کشورهای پیشرفته است.
'راج شاه' با ابراز علاقه برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری خراسان رضوی افزود: این سرمایه گذاری می تواند در قالب ساخت هتل پنج ستاره، مراکز خرید و تفریحی و همکاری با شهرداری مشهد باشد.
وی به سرمایه گذاری اعضای این هیات در بخش خانه سازی و تولید برق در کشورهای سوریه و عراق اشاره کرد و گفت: مدیریت پسماند و تصفیه آب به روش پلاسما، صنایع معدنی و گوگرد، رنگ سازی و تولید رنگدانه نیز از دیگر بخشهای مورد علاقه سرمایه گذاران هندی در ایران است.
وی با ابراز علاقه به ایران افزود: برای سرمایه گذای در ایران علاقه بسیار داریم و در صورت رفع دیوان سالاری و فراهم شدن اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری، امضای قرارداد همکاری به سرعت انجام خواهد شد.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.