حسین کامران دیسفانی روز شنبه در 'همایش تخصصی نمای ساختمان' در مشهد افزود: در جامعه اسلامی توسعه معماری اسلامی در شهرها و معماری چهره شهرها در بحث اسلامی بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: در اکثر شهرهای ایران از جمله مشهد سیمای شهر تناسبی با هویتش ندارد. در این شهر به جز حرم مطهر رضوی که قداست خود را دارد پراکندگی شکلی به لحاظ معماری در شهر هویدا است. نظمی که باید بین چهارراههای اصلی، خطوط ارتباطی، مراکز تجاری و برج سازی وجود داشته باشد در شهر مشهد نمایان نیست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: مسئولان شهری هم در زمان اجرای پروژه ها با احتساب سود و زیان و هزینه و درآمد پروژه ها و مواردی از این قبیل اقدام به معرفی و طراحی پروژه می کنند. بخش معماری نیز در هنگام تعریف و اجرای پروژه سکوت اختیار می کنند در حالی که سازمان نظام مهندسی متعلق به معماران و مهندسان است.
وی افزود: اعتراض از جانب مهندسان و معمارها نسبت به اجرای برخی پروژه ها بوده اما از انسجام برخوردار نبوده لذا تاثیر لازم را نداشته است. گروه تخصصی جامعه مهندسان باید حلقه ارتباطی خود را با گروه معماری و جامعه معمار بیشتر کند تا برآیند جمع نظرات معماری در سیما، معماری و چهره شهری تاثیرگذار باشد.
کامران ادامه داد: باید حالت بی تفاوتی و نقدهای حاشیه ای را کنار گذاریم و در انطباق سیمای شهر با هویت آن تاثیرگذار باشیم. یک میلیون مهندس در حوزه های مختلف در سطح کشور فعالیت دارند که از این تعداد 37 هزار نفر عضو سازمان نظام مهندی در خراسان رضوی هستند.
دبیر همایش تخصصی نمای ساختمان نیز گفت: بنا بر گزارشها بخش اعظم خسارتهای ناشی از زلزله کرمانشاه در بخش ساختمان به دلیل رعایت نشدن مقررات فنی در پوسته های خارجی ساختمان، نماهای بی کیفیت و دور از مقررات معمارانه بوده است.
بهروز پیراسته افزود: هدف اصلی برگزاری این همایش نیز طرح مباحث تخصصی در خصوص نماهای ساختمان و ارائه راهکارهای لازم برای ارتقای کیفی آنها است.
وی ادامه داد: در این همایش تخصصی یک روزه 11 پنل تخصصی با موضوعات نقابی بر چهره ساختمان، جزئیات و الزامات فنی و اجرای نمای خشک با مصالح سنگ تایل و سرامیک، نگاهی به فعالیتها و رویکرد کمیته نما، بازتولید مفهوم رابطه و هماهنگی در نمای شهری، اصول اجرایی و طراحی سامانه های کرتین ول و شیشه ای اسپایدر، آشنایی با مشخصات و اصول اجرای نورپردازی نما، شفافیت در جدال سطح و عمق، نماهای مانا به لحاظ اجرایی، پروسه طراحی و مهندسی پوسته های شیشه ای، پروسه طراحی و مهندسی پوسته های پیش ساخته نما، آشنایی با مشخصات و اصول اجرایی نمای سی.اف.آر.سی برگزار می شود.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.