رضا شجاعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شورای عالی معادن کل سیاستگذاریهای مربوط به حوزه معادن را انجام می دهد و براساس برنامه ششم توسعه شورای معادن خراسان رضوی هم شکل گرفت و یک سری از وظایف شورای عالی معادن به شورای استانی تفویض شد.
وی ادامه داد: از این رو تصمیمات مربوط به شورای استانی معادن به عنوان مصوبات شورای عالی معادن محسوب شده و لازم الاجراست. یکی از اشکالات پیشین این بود که پرداختیهای برخی معادن همچون سنگ آهن، مس به عنوان مالیات به استان بازنمی گشت و دفاتر و حسابهای آن به تهران یا استانهای دیگر منتقل می شد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در نشست هفته جاری شورای معادن استان مصوب شد حسابهای بانکی، گردش مالی و خرید و فروش معادن همه بهره برداران خراسان رضوی در چارچوب بند 4 ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه با رعایت ضوابط قانونی به استان منتقل شود و حوزه مالیاتی آن مشخص شود. این مصوبه یک تکلیف بوده و از نظر قانونی لازم الاجراست.
وی در ادامه به تعریف 2 طرح زیست محیطی در سنگان خواف نزدیکی معادن سنگ آهن و پروژه های فولادسازی 2 با اعتبار 80 میلیارد ریال شامل پارک 14 هکتاری و موزه دائمی محیط زیست اشاره و بیان کرد: شورای معادن خراسان رضوی بر اساس تبصره 5 ماده 14 قانون معادن به مجتمع دولتی سنگان مجوز داد تا پس بررسی و تایید طرحهای زیست محیطی عملیات اجرایی آنها را آغاز کند.
شجاعی همچنین پیرامون استخراج معادن سنگ آهن، تولید گندله و کنسانتره گفت: از سال 1392 تا پایان شهریور امسال 47 میلیون و 962 هزار و 34 تن سنگ آهن از معادن پلاسری، دولتی و از محل مجوزهای برداشت احیا منطقه سنگان برداشت شده است.
وی افزود: ظرف 9 ماه گذشته امسال پنج واحد اپال پارسیان، توسعه ملی، فولاد مبارکه و احیا سپاهان در منطقه سنگان خواف 823 هزار تن گندله و یک میلیون و 825 هزار و 787 کنسانتره تولید کرده اند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: با برنامه ریزی انجام گرفته ظرفیت تولید کنسانتره منطقه سنگان خواف نیمه نخست سال آینده به 12.2 میلیون تن در سال و ظرفیت تولید گندله به 13.1 میلیون تن می رسد.
خراسان رضوی از لحاظ تعداد معادن در کشور رتبه سوم را دارد. ظرفیت اسمی استخراج معادن این استان 26.4 میلیون تن در سال است. حجم سرمایه گذاری دو هزار و 700 میلیارد ریال در این معادن برای هشت هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. این هشت هزار نفر بطور مستقیم در معادن استان فعالیت دارند اما شمار افرادی که بطور غیرمستقیم در معادن خراسان رضوی فعالیت می کنند دو برابر این تعداد است.
مهمترین معادن موجود در خراسان رضوی شامل 'گرانیت، سنگ چینی، گچ و گچ خاکی، سنگ آهن، تالک، مرمریت، سنگ لاشه، تراورتن، فلورین، خاک صنعتی، فلدسپات، دولومیت، کرومیت، سیلیس، آلوویوم آهکی، مرمر، بنتونیت و آگات' در مشهد، نیشابور، سبزوار، چناران، تربت حیدریه، تایباد، تربت جام، سرخس، فریمان، کاشمر و گناباد واقع است.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انشتار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.