غلامحسین شافعی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: این تجربه در کشورهای دیگر که در گذشته نه چندان دور با ایران از لحاظ توسعه یکسان بوده اند ولی هم اینک جزو کشورهای توسعه یافته دنیا هستند آزمون خود را پس داده است.
وی ادامه داد: بطور مثال در چین کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات، در تایوان شورای برنامه ریزی و توسعه اقتصادی، در سنگاپور هیات توسعه اقتصادی، در کره جنوبی هیات برنامه ریزی اقتصادی و در مالزی سازمان توسعه صنعتی بدین منظور تشکیل شد. این نهادها همگی نهادهای فراقوه ای هستند که در مورد مسائل اقتصادی کشورشان تصمیم نهایی را می گیرند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اتاق بازرگانی پیشنهاد داده هیات امنای این نهاد از کارشناسان تحصیل کرده و مجرب دولت، نمایندگان مقام معظم رهبری، نمایندگان قوای سه گانه، نمایندگان جامعه دانشگاهی در سه رشته علوم اقتصادی، فنی و علوم اجتماعی، نمایندگان مدیران تولیدی بخش خصوصی که توسط اتاق بازرگانی و تشکلهای دیگر این بخش معرفی می شوند و نمایندگان کارگران تشکیل شود.
وی افزود: اتاق بازرگانی معتقد است از طریق اختیاراتی که در اصل 110 قانون اساسی درج شده می توان این نهاد را به وجود آورد اما تاکید داریم در صورت تشکیل این نهاد به هیچوجه نمایندگان دانشگاه و بخش خصوصی نباید تعدادشان از بقیه اعضا کمتر باشد.
شافعی ادامه داد: تجربه شورای عالی امنیت ملی کشور در بخش امنیتی تجربه موفقی از یک نهاد فراقوه ای و فراوزراتی است که می تواند از آن در این زمینه بهره برداری شود.

* تکثرگرایی در صنایع اشتباده است
وی همچنین گفت: نگاهی که گمان می کند تکثرگرایی در صنایع نشانگر توسعه می باشد اشتباه است. در صنایع کوچک و متوسط فرزندان فراوانی در کشور ما متولد اما بی مادر رها شده اند که به این معناست که در سیاستهای کلان، بلندمدت و تدوین راهبردهای منجسم هنوز دچار مشکل هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: در ایران هم اکنون 49 واحد خودروسازی دارای پروانه بهره برداری در صنعت خودروسازی وجود دارد و 32 واحد هم در حال ساخت است. اگر همه اینها ساخته شوند در آینده ایران دارای 81 واحد در این زمینه خواهد بود. این در حالی است که کشور آلمان در کل 12 واحد خودروسازی، اسپانیا 10 واحد، فرانسه هشت واحد، ژاپن 11 واحد، کره جنوبی و ایتالیا هر کدام پنج واحد خودروسازی دارند.
وی ادامه داد: در صنعت سیمان هم 73 واحد دارای پروانه بهره برداری در کشور وجود دارد که 92 واحد آن در حال گرفتن پروانه هستند که روی هم رفته می شود 165 واحد کارخانه سیمان. این در حالی است که کره جنوبی با سه برابر ظرفیت تولید سیمان ایران تنها 10 واحد تولید این محصول را دارد.
شافعی گفت: 177 واحد موتورسیکلت سازی در ایران وجود دارد و 33 واحد هم در حال گرفتن پروانه هستند که در مجموع می شود 210 واحد در حالی که جمع کشورهای اندونزی، تایوان، ترکیه، عربستان، پاکستان، هند، ویتنام، تایلند، بنگلادش، فیلیپیبن، چین، ژاپن، کره و مالزی 82 واحد موتورسیکلت سازی دارند و همین داستان در صنایع فرش ماشینی، و تلویزیون و فولاد هم وجود دارد.
وی افزود: در شرایط کامل رونق اقتصادی هم امکان ندارد که این صنایع بتوانند با ظرفیت کامل کار کنند و قیمت تمام شده کالاهایشان رقابتی شود لذا ظرفیت سنجی و اولویت بندی در توسعه صنایع در ایران مساله بسیار مهمی است.

* زعفران و آبیاری کشاورزی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین گفت: در برخی کالاهای کشاورزی از جمله زعفران، زرشک و عناب وضعیت بی نظیری داریم اما در طول تاریخ در مورد زعفران تنها تحولی که ایجاد کردیم این است که بسته بندیها مقداری زیبا و شکیلتر شده این در حالی است که امروز در بازار مصرف زعفران و زرشک استفاده از این کالاها در صنایع دارویی و بهداشتی خیلی مورد توجه است و ما هنوز در این حوزه هیچ گامی بر نداشته ایم.
وی افزود: اتاق بازرگانی از طریق شورای ملی زعفران بسیار پیگیری کرده تا بتواند این کالا را به مصرف کننده نهایی متصل کند و واسطه های زیادی را که وجود دارند و بیشتر ارزش افزوده هم نصیب آنها می شود از میان بردارد.
شافعی ادامه داد: پیش از این هم پیشنهاد کردیم که معرفی یک برند ملی زعفران ایران در بازارهای جهانی یکی از عواملی است که می تواند ما را به مصرف کننده نهایی وصل کند. طرحهای زیادی در این زمینه تهیه شده و در مجلس در حال پیگیری است. وزارت جهاد کشاورزی هم چندین سال است طرح جامع زعفران را تهیه کرده و به تصویب رسانده اما به دلیل فقدان بودجه کافی هنوز پیاده نشده است.
وی به مساله کمبود آب نیز اشاره و بیان کرد: اتاق بازرگانی با توجه به مذاکراتی که در سطح بین المللی دارد تلاش می کند برای استانهای خراسان، کرمان، یزد و حتی برخی استانهای غربی به عنوان اولویت استفاده از طرحهای نوین آبیاری را انتقال دهد. با مشکل کمبود آب مواجهیم اما نوع استفاده از آب برایمان مهمتر است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: وسعت زمینهای تجهیز شده برای زراعت آبی در ایران 9 میلیون و 600 هزار هکتار است. در مقابل این مقدار زمین میزان صادرات محصولات کشاورزی ما 6.4 میلیارد دلار است. این در حالی است که ترکیه با پنج میلیون و 250 هزار هکتار زمین 16.6 میلیارد دلار، کره جنوبی با 753 هزار هکتار زمین 11.2 میلیارد دلار و نیز مالزی فقط با 380 هزار هکتار زمینهای تجهیز شده برای زراعت آبی 25.5 میلیارد دلار صادرات محصولات دارند.
وی افزود: این آمار یعنی بهره گیری مناسب و استفاده از فناوریهای روز دنیا در مورد آب می تواند هم مشکل بحران آن را به میزان قابل توجهی پائین آورد و هم می تواند بهره وری از زمینها را تا چندین برابر افزایش دهد.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **انتشار: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.