امان الله نوروزی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تسهیلات در قالب طرحهای مشاغل خانگی پشتیبان و مستقل به متقاضیان در رشته های گلیم بافی، بافت های سنتی، کاشی معرق و چادرشب بافی پرداخت شده است.
وی گفت: همچنین 500 میلیون ریال برای مرمت آثار تاریخی بخش مرکزی و روستای مزار بجستان در 9 ماهه امسال هزینه شد.
وی ادامه داد: مطالعات بافت تاریخی و مرحله نخست مرمت روستای هدف گردشگری مزار بجستان نیز با اعتبار 550 میلیون ریال از امروز آغاز شد.
'مزار' از روستاهای مهم هدف گردشگری استان خراسان رضوی و دارای بافت تاریخی با ارزش با ویژگی‌های معماری بومی منحصر به فرد است که با بازسازی کامل و ایجاد اقامتگاههای بوم گردی و امکانات رفاهی، می تواند ضمن ماندگاری بیشتر گردشگران زمینه اشتغال خوبی برای روستاییان ایجاد کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بجستان گفت: بافت تاریخی روستای مزار بجستان پارسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود.
نوروزی گفت: بافت پیوسته روستای هدف گردشگری مزار بجستان سرشار از زیبایی های معماری اقلیم کویری است که در نمایی هماهنگ این خصوصیات را پیش روی گردشگران قرار می دهد.
وی ادامه داد: وجود آثار و ابنیه تاریخی نظیر مقبره آصف برخیا، قلعه تاریخی مزار، صومعه مزار، قلعه دختر مزار، حسینیه مزار و قبرستان تاریخی آن نشان دهنده پیشینه غنی این منطقه است.
روستای تاریخی مزار بجستان با یک هزار نفر جمعیت در پنج کیلومتری مرکز این شهرستان قرار دارد.
شهرستان بجستان با بیش از 40 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار معنوی و ملی در 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
پل یونسی، رباط های زین آباد و فخرآباد و مسجدهای جامع، مرندیز، ساواط و کاروانسراهای مزارآهنگ و خارفیروزی و باغ منزل های رحیمی در شهر بجستان و بخشایش در روستای جزین از جمله آثار تاریخی شاخص این منطقه است.
خبرنگار:علیرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
2095/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.