شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و کاهش 50 درصدی تولید تخم مرغ، افزایش قیمت نهاده ها، شیوع بیماری نیوکاسل طیور در شماری از مرغدارایها و افزایش قیمت اقلام مصرفی مرغداران مرغ تخمگذار از جمله عوامل افزایش قیمت این محصول اعلام شدند.
گرچه خراسان رضوی با هوشیاری مسئولان ذیربط به محض ورود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد موفق به مدیریت و مهار این آفت سرمایه های مرغداران شد اما درگیر شدن مرغدارایهای دیگر استانها با همین بیماری موجب شد بازار تخم مرغ خراسان رضوی نیز تحت تاثیر بازار در کشور قرار گرفت.
چاره اندیشی به موقع، همکاری مرغداران با مدیران جهاد کشاورزی، مسئولیت پذیری تولیدکنندگان تخم مرغ نسبت به نیاز مردم و توزیع تخم مرغ با قیمت پائین در مناطق مختلف شهر و حاشیه، همکاری و همدلی مسئولان دولتی و سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز موجب شد روند افزایش بهای تخم مرغ در سراشیبی کاهش قرار گیرد.

* کاهش 9 درصدی قیمت تخم مرغ
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: همکاری بخش خصوصی در این زمینه با وجود خسارات و آسیبهای پارسال موجب شد طی سه روز توزیع تخم مرغ به قیمت 56 هزار ریال توسط واحدهای سیار از سوی اتحادیه، شاهد کاهش 9 درصدی قیمت این محصول باشیم.
سید حمیدرضا جوادی افزود: توزیع تخم مرغ به ازای هر شانه 116 هزار ریال در 15 نقطه محروم و حاشیه شهر مشهد طی چهار روز گذشته موجب شکستن قیمت این محصول و جلوگیری از افزایش آن شده است. به لحاظ قیمتی همچنان خراسان رضوی جزو استانهای عرضه کننده تخم مرغ به میزان پائین تر نسبت به سراسر کشور است.
وی ادامه داد: اقدام هوشمندانه تولیدکنندگان تخم مرغ در توزیع محصول توسط واحدهای سیار موجب شد فرصت طلبان و سودجویانی که اقدام به احتکار تخم مرغ با هدف عرضه آن پس از گرانی بیشتر نموده بودند مجبور شوند انبارهای خود را خالی کنند. بنابراین مردم در خرید تخم مرغ نسبت به تازه بودن محصول اطمینان حاصل نمایند.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بخش نظارتی سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در زمینه تشدید نظارتها اقدام کند تا از هرگونه تخلف و گرانفروشی در این زمینه جلوگیری شود.

* قیمت تخم مرغ در خراسان رضوی ارزانتر از دیگر نقاط
وی همچنین گفت: قیمت عرضه تخم مرغ در خراسان رضوی از نرخ میانگین کشوری آن پائین تر است. میانگین قیمت کشوری عرضه تخم مرغ در مرغداری 65 هزار ریال و این نرخ در خراسان رضوی 61 هزار ریال است.
جوادی افزود: همچنین میانگین قیمت کشوری عرضه تخم مرغ در مغازه 78 هزار ریال است در حالی که در خراسان رضوی این قیمت70 هزار و 500 ریال است.
وی همچنین گفت: صادرات تخم مرغ خراسان رضوی به دیگر کشورها از ابتدای مسال متوقف شده است.

*50 کشور جهان درگیر آنفلوآنزا
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس گزارشهای رسیده بیش از 50 کشور دنیا درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شده اند و قیمت تخم مرغ در حداقل 30 کشور افزایش قابل توجه و بسیار بالایی داشته است.
وی افزود: بنابراین مشکل افزایش قیمت تخم مرغ و کاهش تولید تنها مربوط به ایران نیست. خراسان رضوی به عنوان یکی از استانهای پاک کشور در زمینه تولید همچنان روند تولید روزانه 300 تن را در دستور کار دارد و علاوه بر تامین نیاز داخل نیمی از میزان تولید روزانه را به سایر استانها ارسال می کند. این اقدام موجب کنترل و جلوگیری از افزایش قیمت تخم مرغ در دیگر استانها نیز شده است.
جوادی ادامه داد: البته پویش مردمی نخریدن تخم مرغ نیز در کاهش قیمت این محصول و تغییر معادله عرضه و تقاضا بی تاثیر نبوده است.

* افزایش قیمت جهانی دان/ دولت بی تقصیر است
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: علت صعود هزینه های تولید تخم مرغ افزایش قیمت نهاده ها و دان است که این قیمت در سطح جهانی دچار افزایش شده است.
محمد منتظمی افزود: نمی توان در زمینه تامین نهاده ها و قیمت آن دولت را مقصر دانست زیرا ایران بر روی کمربند اقلیم خشک قرار دارد و با توجه به پائین بودن امکان تولید، اجبار بر واردات نهاده ها از خارج کشور است.
وی ادامه داد: وضعیت بگونه ای است که بالغ بر 70 درصد دان مصرفی داخل از خارج کشور وارد می شود لذا قیمت نهاده ها تحت تاثیر معادلات جهانی و بین المللی قرار دارد.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه 75 درصد هزینه های مرغداران تخمگذار مربوط به تامین نهاده ها و خوراک دام است افزایش قیمت نهاده ها در قیمت تمام شده تولید تاثیر مستقیم دارد.
وی افزود: درگیری بخش زیادی از واحدهای تولیدی سطح کشور با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز موجب کاهش تولید 50 درصدی شده است. به تبع این وضعیت قیمت تخم مرغ نیز بر اساس فرمول عرضه و تقاضا افزایش یافت که نباید این مسئله مهم نادیده گرفته شود.
منتظمی ادامه داد: در این شرایط با مدیریت تنظیم بازار و معاونت امور دام جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی شیوه های عملگرایانه ای بکار برده شد که از بهم ریختگی بازار جلوگیری کرد .
این تولید کننده تخم مرغ در خراسان رضوی گفت: مهمترین اقدامی که تولیدکنندگان در راستای هدایت قیمت تخم مرغ به سمت تعادل انجام داند توزیع آن به نرخ هر کیلوگرم 56 هزار ریال توسط واحدهای سیار در 15 نقطه محروم و حاشیه شهر مشهد بود.
وی افزود: مرغداران و تولیدکنندگان تخم مرغ آماده هرگونه همکاری با دولت در جهت مدیریت وضعیت موجود بوده و هستند. استدعا داریم دولت نیز نهاده های دامی را به نرخ مناسب در اختیار مرغداران قرار دهد تا بتوان تولید را پایدار نگه داشت و از افزایش قیمت دوباره جلوگیری کرد.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار خراسان رضوی ادامه داد: در این استان به همت استاندار، سیاستهای راهبردی سازمان جهاد کشاورزی و تلاش سازمان دامپزشکی در مقابل بیماری آنفلوآنزای پرندگان این بلای خانمانسوز که پیکره سرمایه ملی را به صورت نرم از بین می برد، بیماری در استان کاملا کنترل شده است.
وی گفت: این تلاش در جهت خودکفایی کشور و خوداتکایی خراسان رضوی انجام شده و حمایت لازم از اقدامات انجام شده ضروری است. پاکی خراسان رضوی از بیماری آنفلوآنزا بسیار مهم است. با توجه به اینکه این استان در کریدور پروازی پرندگان مهاجر قرار دارد و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری انتقالی است بنابراین مهار آن امری پرزحمت و سخت است.
منتظمی افزود: صنعت طیور ایران در خاورمیانه حرف نخست را می زند و خراسان رضوی نیز جزو استانهای موفق در این زمینه در کشور است.

* بیماری نیوکاسل در خراسان رضوی
مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخمگذار خراسان رضوی همچنین گفت: درگیری شماری از واحدهای تولیده تخم مرغ در استان با بیماری نیوکاسل و برونشیت عفونی موجب تحت تاثیر قرار گرفتن تولید شده است.
وی بدون اشاره به آمار و ارقام افزود: شماری از مرغداران تخمگذار استان به واسطه این بیماریها دچار خسارت و کاهش تولید شده اند اما هنوز تولید در وضعیت مناسب و مطلوب قرار دارد.
منتظمی ادامه داد: 241 واحد تولیدی با یک میلیون مرغ تخمگذار در خراسان رضوی فعالیت دارند. این استان با تولید سالانه 110 هزار تن تخم مرغ رتبه دوم تولید و نیز رتبه دوم صادرات این محصول مهم را در ایران دارد.

* دام و طیور دومین حجم بالای سرمایه گذاری در کشور
وی گفت: صنعت دام و طیور بعد از نفت بیشترین میزان سرمایه گذاری را در کشور دارد. 1300 هزار میلیارد ریال حجم کل سرمایه گذاری در این بخش است که برای حمایت از آن و تلاش در جهت تقویتش باید اقدام شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار خراسان رضوی افزود: سرمایه گذاری در این صنعت خطرپذیری بالایی دارد و علت آن نیز شیوع بیماریهای مختلف و ضرورت معدوم سازی گله های مرغ است. دولت دکتر روحانی در زمینه توجه به صنعت دام و طیور اقدامات لازم را داشته است.

* توزیع روزانه 30 تن تخم مرغ تا تعادل قیمت
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: اجرای طرح تنظیم بازار تخم مرغ در سطح استان آغاز شد. در قالب این طرح روزانه 30 تن تخم مرغ تنظیم بازار در 50 واحد ثابت و سیار در سطح شهرهای استان، فروشگاههای زنجیره ای و شرکتهای تعاونی توزیع می شود.
وی افزود: بهای تخم مرغ عرضه شده در این طرح به ازای هر کیلوگرم 56 هزار ریال و هر شانه تخم مرغ 116 هزار ریال خواهد بود.
عرضه تخم مرغ در تمام سطح استان انجام می شود و ادامه توزیع تا زمان کاهش و ثبات قطعی در قیمت این محصول ادامه دارد.
گزارشگر: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.