علی عسکری روز یکشنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار کرد: جشنواره شو چلگی به منظور ترویج و ترغیب شب نشینی های خانوادگی که ریشه در احادیث ائمه اطهار در به جا آوردن سنت حسنه صله رحم دارد و با هدف به خدمت گرفتن فناوری در راستای سنت های حسنه ایرانی و استفاده بهینه از فضای مجازی امسال نیز همچون سال گذشته این جشنواره برگزار خواهد شد.
یکی از معانی «یلدا» تغییرمسیر است که فرهنگ بومی ایران زمین با نام های رسمی، آیین شب یلدا، شب چله، جشن چله، و جشن یلدا که توسط مردم ایران ، جمهوری آذربایجان، افغانستان، اقلیم کردستان، تاجیکستان و پاکستان گرامی داشته می شود.
جشن‌ها خوردن هندوانه، انار و آجیل ، خواندن دیوان حافظ و شاهنامه، فال حافظ و کف زنی یا بیخ زنی از جمله آیین های ویژه یلدا می باشد.
وی گفت: شرکت در جشنواره برای عموم آزاد است وهر شرکت کننده با توجه به موضوعات جشنواره حداکثر می تواند ٥ اثر به دبیرخانه ارسال کند.
آثار باید با دوربین های دیجیتال (تلفن همراه، DSLR,Compact) ثبت شده باشند.
عسکری تصریح کرد: ویرایش عکس ها نباید به مرزهای گرافیک، تصویرسازی، حذف بعد و پرسپکتیو نماها بیانجامد و در صورت برگزیده شدن عکس، عکاس ملزم به ارائه عکس اصلی به دبیرخانه جشنواره است.
علاقمندان برای ارسال آثار می توان از طرق زیر اقدام کنند:
الف)ایمیل دبیرخانه به نشانی: senario.art@gmail.com
ب)ادمین کانال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی @farhangemahvelat

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی مه ولات خاطرنشان کرد: داوری جشنواره در دو بخش حرفه ای و مردمی خواهد بود که در بخش حرفه ای از عکاسان مطرح استانی استفاده خواهد شد و در بخش مردمی آثار در کانال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتخاب گذاشته خواهند شد و عموم مردم می توانند با عضویت در کانال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به آدرس @ershademahvelat می توانند به عکس مورد نظر رأی دهند.
عسکری گفت: پس از انتخاب آثار، آثار برگزیده در تابلوهای سطح شهرستان به نمایش گذاشته خواهند شد و به برگزیدگان هر ٢ بخش(اصلی و مردمی) هدایای نفیسی اهدا خواهد شد.
شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.
یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از سرو تنقلات، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.
این جشنواره به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری شهرداری و شورای اسلامی،اداره آموزش و پرورش،اداره آموزش فنی و حرفه ای،انجمن عکاسان،کانون آگهی و تبلیغات پارس نگاره،آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای فرشته، چاپخانه آبتین،کانال خبری و تحلیلی مه ولات خبر شهرستان مه ولات برگزار خواهد شد.
فیض آباد، مرکز شهرستان 50 هزار نفری مه ولات در 207 کیلومتری مشهد قرار دارد.
خبرنگار: مهدی تنجو *انتشار: علی اصغرافتاده
9878/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.