به گزارش ایرنا سید امیر مرتضوی روز پنجشنبه در کمیسیون حمایت قضایی از تولید و سرمایه گذاری گناباد افزود: دستگاه قضایی خراسان رضوی در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی در حد توان حمایت از تولید و اشتغال را در دستور کار خود قرار داده و از بروز مشکل و تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری می کند.
وی اظهار کرد: مشکل 75 بنای واحدهای تولیدی استان که به دلیل تنگناهای متعدد تملک شده بود، با پیگیری دستگاه قضایی و اقداماتی مانند اجاره به شرط تملیک و امثال آن طی سال گذشته حل شد.
وی گفت: جلوگیری از افزایش پرونده های قضایی در محاکم قضایی با تشکیل کمیته های حل اختلاف در بخش های صنعت، زندان، هیاتهای مذهبی از رویکردهای مهم دادگستری خراسان رضوی به شمار می رود.
مرتضوی افزود: برخی اشخاص با عملکرد خود مانند فرار مالیاتی موجب تغییر نگرش به سرمایه گذار می شوند و به روز نبودن اطلاعات برخی متصدیان واحدهای تولیدی و فعالان بخش صنعت در زمینه های مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی و امثال آن بر تنگناهای این بخش دامن می زند و اتاق فکر مشخص و واحد بررسی مسائل و مشکلات صنعت در این استان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه برخی دستور العمل ها در بخش اقتصادی مغایر اصول اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: یک دستور العمل به بخش بانکی بابت وصول معوقات در اسرع وقت فشار می آورد در حالی که مصوبه دیگر به حمایت از تولید تاکید دارد که این 2 در تضاد با یکدیگر هستند.
وی افزایش مطالبات معوق بانکی را از مشکلات مهم در استان خراسان رضوی ذکر کرد و خواستار اقدامات پیشگیرانه برای کاهش این تنگنا شد.
مرتضوی همچنین در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان گناباد گفت: توهین، ضرب و جرح، سرقت، تخریب و تصادفات در صدر جرایم این استان در سالجاری قرار دارد.
مرتضوی افزود: این امر نشان می دهد با فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تا 70 درصد می توان از وقوع جرایم جلوگیری کرد.
وی همچنین از کاهش حدود 27 درصدی طلاق در آبان ماه سالجاری در مقایسه با آبان ماه پارسال در این استان خبر داد.
رئیس دادگستری گناباد هم گفت: تعداد پرونده های کیفری ورودی به شعب قضایی این شهرستان از یک هزار و 257 فقره در سال 1393 به 227 پرونده در سالجاری کاهش یافت.
علیرضا محولاتی افزود: همچنین تعداد پرونده های حقوقی در محاکم قضایی این شهرستان در این مدت از یک هزار و 215 به 280 فقره در امسال کاهش پیدا کرد.
وی اظهار کرد: در حالی که پرونده های ورودی طلاق در محاکم قضایی گناباد در سال گذشته به نسبت سال قبل از آن 13 درصد افزایش یافته بود با اقداماتی مانند طرح مصلحین تعداد این پرونده ها در هشت ماه امسال از 188 پرونده در مدت مشابه پارسال به 140 پرونده کاهش یافت.
در این مراسم مرکز مهر خانواده با هدف ایجاد سهولت در ارتباط بین فرزندان و والدین طلاق گرفته در گناباد به بهره برداری رسید.
این مرکز با هدف جلوگیری از ارتباط والدین و فرزندانشان در کلانتری ها و کاهش مشکلات روحی آنان راه اندازی شده است.
معاون رئیس کل دادگستری خراسان رضوی همچنین در شورای پیشگیری از جرم بجستان گفت: در حالی که در بسیاری از کشورها پیشگیری فرهنگی اجتماعی در اولویت و پیشگیری های کیفری در مراحل بعدی قرار دارد، در کشور ما در وهله نخست به پیشگیریهای کیفری توجه می شود.
وی افزود: برخی تصمیمات در برخی ادارات نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه مشکل دیگری بر جامعه تحمیل می کند.
مرتضوی سه ضلع مهم پیشگیری از جرم را دانش آموزان و دانشگاهها و حوزه علمیه ذکر کرد و گفت: تربیت که مقوله ای اساسی در پیشگیری است به حاشیه رانده شده که باید با کار جمعی و جلب مشارکت مردم در این زمینه تلاش کرد.
شهرستانهای گناباد و بجستان به ترتیب در 287 و 278 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارند.
خبرنگار: علیرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.