کامیل احمدی روز پنجشنبه در همایش 'جهانی به سوی امنیت و عدالت برای زنان' در مشهد افزود: در سال 90 تعداد ازدواج هایی که در زیر سن قانونی در کشور به ثبت رسید بر اساس آمارهای رسمی ثبت احوال افزون بر 369 هزار مورد بود که در سال های 91 ،92 و 93 این ارقام به ترتیب 349 هزار، 312 هزار و 187 هزار مورد بوده است.
وی که پژوهشی جامع در موضوع ازدواج زودهنگام کودکان ایران انجام داده است، عنوان کرد: در سال 94 هم 48 هزار و 519 مورد ازدواج دختران 10 تا 14 سال و 14 هزار و 71 مورد ازدواج پسران در این سنین ثبت شده است.
وی گفت: تنها در9 ماهه اول پارسال 29 هزار و 710 دختر زیر 15 سال ازدواج کرده اند که این آمار ازدواج های ثبت شده در کشور است.
احمدی عنوان کرد : در این میان باید با در نظر داشت که شمار دقیقی از این ازدواج ها در دست نیست زیرا اکثر آنها در داخل خانواده صورت گرفته و جایی ثبت نمی شود و ازدواج های دوم مردان هم عموما در این مناطق ثبت رسمی نشده و در پشت جلد قران و مانند آن نوشته می شود.
وی با بیان اینکه در بین هفت استانی که دارای بیشترین ازدواج کودکان بوده اند، خراسان رضوی در پنج سال اخیر همواره رتبه نخست را داشته، افزود: در این میان آمار طلاق کودک عروسان و نیز آمار تولد نوزادانی که از چنین مادران خردسالی متولد می شوند، قابل توجه است.
وی عنوان کرد: فقط در سال 94 بیش از 97 هزار و 862 نوزاد از مادران زیر 19 سال متولد شده اند که از این میان یک هزار و 511 نفر از این مادران زیر 15 سال داشته اند.
وی افزود: در بحث طلاق ها هم بر اساس آخرین سرشماری ها، 95 هزار مورد طلاق زیر 19 سال در فاصله سالهای 1390 تا 1394 ثبت شده است.
وی الزامی شدن ثبت تمامی موالید و ازدواج ها، تعیین سن قانونی ازدواج، ضمانت وجود سیاست های اجرایی مناسب برای جلوگیری از ازدواج کودکان، بسترسازی فرهنگی و درک و اصلاح سنتهای مضر، بهبود و تقویت فرصت های تحصیلی و اقتصادی برای دختران، برنامه های محلی حامی توانمندسازی دختران و بهره بردن از حمایت و مدافعان مرد در این امر خود از جمله راهکارها برای این امر است.
وی اظهار کرد: غیرقانونی و جرم انگاری ازدواج های کودکان و ازدواج های اجباری، سیاست های مساوات جنسی برای تضمین حمایت از قربانیان، درگیر کردن شخصیت های مذهبی برای ایجاد تغییر در پارادایم مذهبی از دیگر راهکارها برای اصلاح این وضعیت است.
وی گفت: این موضوعی است که در این سال ها شاهد افزایش آن بوده ایم و در یک دهه اخیر زنده و مداوم بوده و علی رغم افزایش جمعیت و رشد آگاهی ها و اقشار تحصیل کرده تغییر و کاهشی نداشته است.
این همایش یک روزه توسط کانون زنان حقوقدان خراسان رضوی، 'سورا '، با حضور دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی و جمعی از فعالان و کارشناسان حوزه زنان با محوریت موضوع خشونت علیه زنان در مشهد برگزار شد.
خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1906/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.