حجت الاسلام رضا دانشور ثانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کل موقوفات آستان قدس رضوی در 460 وقف نامه با 2 هزار رقبه ثبت شده که در 13 استان کشور قرار دارد.
وی بیان کرد: این موقوفات بسیار متنوع و شامل املاک مزروعی، اراضی شهری، مغازه، منزل، خودرو، سپرده‏ های ثابت بانکی، سهام کارخانه‏ ها، بیمارستان، آسیاب، قنات، موتور چاه آب، چاه آب، باغ، کتب خطی، و چاپی و مجموعه ‏های هنری است که مصرف آنها در 25 سرفصل هزینه ای ویژه بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و خدمت رسانی به زائران سازماندهی شده است.
وی اظهار کرد: قدیمی ترین موقوفه آستان قدس رضوی مربوط به مرحوم عتیق علی ‏بن‏ احمد ملک طوسی است که به سال 750 هجری قمری بازمی گردد که موقوفه بزرگی شامل اراضی و سایر موارد واقع در اطراف و داخل شهر مشهد است.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: بزرگترین موقوفه این آستان پارسال توسط یک شهروند تهرانی با نیت انجام فعالیتهای قرآنی در حرم مطهر رضوی به ثبت رسید که شامل 480 هکتار زمین در سه نقطه از کشور بود.
وی افزود: عمده ترین موقوفات آستان قدس رضوی در استان خراسان رضوی قرار دارد و باقی آن در استانهای تهران، یزد، کرمان، مازندران، گیلان، اصفهان، قزوین، سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی واقع شده است.
حجت الاسلام دانشور ثانی گفت: آستان قدس رضوی درباره توسعه وقف و نذر برنامه های مختلفی را دنبال می کند که مهمترین آن اختصاص به منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب در حکم تولیت آستان قدس رضوی است که به طور مشخص به تامین مایحتاج مستضعفان در حوزه معیشتی، سلامت، آموزشی، ازدواج و مباحث فرهنگی پرداخته است.
وی افزود: رویکرد دیگر آستان قدس رضوی در امور وقف مربوط به هدایت موقوفات به سمت نیازهای روز جامعه با محوریت حضرت رضا (ع) است که در این زمینه اقداماتی در حال اجراست.
وی در خصوص آسیبهای وقف نیز گفت: اگر از موقوفات صیانت نکنیم، در درازمدت از بین خواهند رفت زیرا امروزه به خاطر گسترش شهرها، بسیاری از اراضی کشاورزی موقوفی آستان قدس رضوی در داخل شهرها قرار گرفته که حفاظت ویژه ای از آنها لازم است.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: مشکلات زیادی در تعرض به اراضی موقوفی این نهاد در نقاط مختلف کشور وجود دارد که اگر شهرداری، استانداری، اداره منابع طبیعی، اداره راه و شهرسازی با این نهاد همکاری نکنند این موقوفات از بین می رود.
حجت الاسلام دانشور ثانی اظهار کرد: تغییر کاربری گاهی موقوفه را از نیت اصلی خود خارج می کند، همان طور که برخی اراضی موقوفی آستان قدس رضوی در داخل شهرها توسط افراد یا نهادهایی که در اختیار گرفته اند، تغییر کاربری داده شده و باید تکلیف آن را مشخص کرد.
وی بیان کرد: برخی موارد در موقوفات آستان قدس رضوی کمتر مورد توجه ادارات و نهادها قرار می گیرد و علی رغم اینکه آستان قدس همکاری خوبی با آنها داشته؛ گاهی از سوی این نهادها، مسائلی مربوط به موقوفه رعایت نمی شود.
وی گفت: فتوای امام راحل و مقام معظم رهبری نیز است که موقوفه از وقف خارج نمی شود مگر اینکه مشمول مقررات دولتی شود یا بعد از تصویب قوانین فرد آن را وقف کرده باشد.
5132/7489
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.