حجت الاسلام محمد حسن نوری نیا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، 160 نسخه خطی و چاپ سنگی از کتاب صحیفه سجادیه و یک نسخه قرآن منتسب به دستخط حضرت سجاد (ع) وجود دارد.
وی اظهار کرد: این نسخ به دلیل خط و تذهیب هنرمندانه آنها از منابع نفیس کتابخانه آستان قدس رضوی به شمار می روند.
وی گفت: علاوه بر این نسخ 40 نسخ خطی دیگر شامل شرح و حاشیه ای بر صحیفه سجادیه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی وجود دارد.
حجت الاسلام نوری نیا افزود: 2 نفر از فرزندان امام محمد باقر (ع) و فردی به نام 'زید بن علی' دعاهای امام سجاد (ع) را در قالب صحیفه سجادیه گردآوری کرده اند و اکنون 58 مورد از مجموع دعاهای صحیفه آن حضرت که در دسترس است به روایت 'نجم الدین علوی بهاء اشرف' می باشد.
وی اظهار کرد: قدیمی ترین نسخه صحیفه سجادیه که قبل از روایت نجم الدین علوی بوده، صحیفه ای به روایت اهل سنت در اوایل قرن پنجم هجری قمری است که تنها نسخه آن در آستان قدس رضوی وجود دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر صحیفه سجادیه، قرآن منسوب به دستخط حضرت امام سجاد (ع) نیز در قطع بیاضی که بر روی پوست آهو و به خط کوفی نگاشته شده در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می شود.
حجت الاسلام نوری نیا گفت: این قرآن دارای 369 ورق می باشد و تمام اوراق آن در سال 1294 در زمان تولیت مرحوم میرزا 'سعیدخان انصاری' متن و حاشیه شده است.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.