حامد محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته با توجه به شرائط ناشی از رکود در صنعت طلا و جواهر، تنها 174 مورد از این کارگاه ها در استان فعال هستند.
وی گفت: اعمال استاندارد طلا و رعایت عیار 750 در مصنوعات ساخته شده از این فلز طبق قوانین سازمان ملی استاندارد اجباری است و تنها مرجع نشان گذاری و تعیین عیار طلا نیز سازمان استاندارد است.
محمدی با اشاره به اهمیت عیارسنجی طلا و جواهر در میزان امنیت اقتصادی جامعه به لحاظ روانی افزود: این اداره کل پارسال در قالب یک گروه متشکل از نمایندگان کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعزیرات حکومتی و اتحادیه طلا، جواهر و نقره در بازدید از مراکز تولید و عرضه طلا و جواهر استان، بیش از600 مورد نمونه برداری از کالاها و مصنوعات این صنف انجام داده است.
وی اظهار کرد: آزمون های صورت گرفته از این نمونه ها نشان می دهد عیار طلا در شهرستان مشهد در وضعیت قابل قبول و حتی می توان گفت در وضعیت خوبی قرار دارد.
وی در تشریح عیار طلا گفت: اگر مجموع وزن محصول طلا هزار باشد طلای به کار رفته در آن باید 750 باشد و بقیه وزن به فلزاتی نظیر مس، نقره و دیگر مشتقات تعلق دارد.
معاون اداره استاندارد خراسان رضوی، عمده نظارت های صورت گرفته در استان را مربوط به شهرستان مشهد عنوان و بیان کرد: در صورتی که میزان عیار طلای موجود در یک واحد صنفی بین 478 تا 750 باشد به آن واحد تذکر داده و اگر بین 745 تا 747 باشد، اخطار داده می شود.
وی افزود: واحدهایی که محصولات عرضه شده در آنها زیر 745 باشد بلافاصله به دستگاه قضایی معرفی می شوند که به همین دلیل پارسال پنج سازنده طلا و 11 واحد صنفی عرضه این فلز گرانبها در استان به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی به کلمه 'k' به عنوان نام استان و شماره کارگاه سازنده طلا برروی این محصولات اشاره کرد و گفت: همه کارگاههای تولید مصنوعات طلا و جواهر داخلی باید این کد شناسایی و نشان را به صورت حک شده بر روی محصولات خود داشته باشند، و نبود این کد بر روی یک محصول به معنای قاچاقی بودن آن مصنوع طلا است.
محمدی، آغاز دور جدید بازرسی های مشترک واحدهای نظارتی دستگاههای مختلف از واحدهای صنفی عرصه طلا و جواهر در مشهد را از نیمه دوم سال اعلام کرد و گفت: در پنج ماهه نخست سال 96 از 55 کارگاه طلاسازی بازدید به عمل آمد که هیچ مورد مبنی بر وجود نمونه بحرانی با عیار زیر 745 ثبت نشده است.
هم اکنون هزار و 500 واحد صنفی در عرصه طلا و جواهر و 160 تولید کننده مصنوعات از این فلز گرانبها در سطح شهر مشهد مشغول به فعالیت هستند.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3221/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.