علیرضا رشیدیان روز پنجشنبه در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با فعالان بخش کشاورزی و صنایع غذایی خراسان رضوی با حضور استاندار خراسان جنوبی در مشهد افزود: در قالب تفاهمنامه ای با شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی قرار است با اقدامات صورت گرفته سالی 300 میلیون مترمکعب از حجم برداشت غیرمجاز آب در این استان کاهش یابد تا میزان برداشت آب به حد استاندارد برسد.
وی ادامه داد: حدود 90 درصد مصرف آب در خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی است که اگر فقط 10 درصد آن کاهش یابد دیگر بحران نگران کننده ای در این حوزه نداریم. بنابراین سرمایه گذاری در این بخش می تواند بر استقلال در تامین مواد غذایی تاثیر داشته باشد اما اقدامات صورت گرفته در این زمینه هنوز کفایت نمی کند.
استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: پارسال سرما 865 میلیارد تومان و سیل اخیر 150 میلیارد تومان به این استان خسارت زد که کانون اصلی آن حوزه کشاورزی بود. متاسفانه بیمه در بسیاری از موارد پاسخگوی خسارات کشاورزان نبوده و بسیاری از آنها را قبول نکرد. امیدواریم در این زمینه تدابیری اندیشه شود.
وی افزود: همچنین پارسال آبرسانی به هزار روستا در خراسان رضوی با تانکر انجام میش د اما هم اینک این تعداد به 410 روستا کاهش یافته یافته است.
رشیدیان ادامه داد: برای اصلاح و مرمت قناتها نیاز به اختصاص بودجه بیشتر وجود دارد تا با رفع مشکلات اساسی در حوزه آب، برنامه ریزی و اهداف خراسان رضوی در افق 1420 محقق شوند لذا همکاری دولت، مجلس، دستگاه قضایی و بخش خصوصی در این زمینه بسیار کارگشا است.
استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست به کشت زعفران در سطح 15 هزار هکتار زمین در این استان اشاره و بیان کرد: تداوم پدیده خشکسالی طی 14 سال اخیر موجب تهدید این محصول شده است. اگر هرچه سریعتر برای آن راه حلی پیدا نشود و شرائط ادامه یابد بازار جهانی زعفران را از دست می دهیم و در ادامه اشتغال و اقتصاد منطقه متزلزل خواهد شد.
سید علی اکبر پرویزی همچنین از تصویب برخی طرحها در مجلس شورای اسلامی انتقاد و بیان کرد: قوانین غیرکارشناسانه موجب شده در برخی حوزه ها از جمله کشاورزی و آب نتوانیم به خوبی عمل کنیم. به عنوان مثال سال 1387 با اعطای مجوز به تمامی چاههای غیرمجاز 25 سال گذشته، ضربه مهلکی به آبهای کشور زده شد.
وی افزود: مجلس باید در قانونگذاری توجه بیشتری داشته باشد و بر روی طرحهایی که آثار سوء به همراه دارد بررسی بیشتری انجام دهد. دستگاههای اجرایی گاهی در اجرای قوانین دچار مشکل می شوند. باید اتاق بازرگانی از اجرای برخی قوانین در این حوزه ممانعت نماید تا روند تصویب قوانین غیرکارشناسانه تغییر کند.
استاندار خراسان جنوبی به طرح جامع زعفران نیز اشاره و بیان کرد: این طرح مورد تایید ما است و حاضر به سرمایه گذاری در آن هستیم زیرا زعفران از مهمترین محصولات این استان است و در این خصوص کمک حال اتاق بازرگانی هستیم.
همچنین در این نشست تفاهمنامه ای میان شورای ملی زعفران و کمیسیون کشاورزی مجلس برای همکاریهای بیشتر در توسعه کشت زعفران در استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی با عنوان طرح جامع زعفران به امضاء رسید.
نشست مشترک رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با فعالان بخش کشاورزی و صنعت غذای استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.
خبرنگار: حسین عباسی **انتشار: حسین کریم زاده
7495/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.