سپهبد محمد بدر روز شنبه در دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد افزود: سفر به مشهد در همین چارچوب با هدف هماهنگی بیشتر بین مسئولان ایران و عراق در زمینه ارائه خدمات بهتر و مناسبتر به زائران حسینی انجام شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس پیش نویس یادداشت تفاهم عراق و ایران برای تسهیل و ارتقا خدمات به زائران اربعین آماده و امضا شد.
معاون وزیر کشور عراق گفت: اربعین پارسال مشکلات زیادی در نقاط مرزی به دلیل حجم زائران و ارائه خدمات به آنان وجود داشت لذا طی چهار روز گذشته در نشستهایی با مقامات جمهوری اسلامی به ویژه وزارت تلاش ایران تلاش شد راهکارهای مناسب برای کاهش این مسائل پیش بینی و تدارک شود.
وی آیین اربعین حسینی را یک حرکت بزرگ بین المللی توصیف و بیان کرد: باید خدمات در خور و شایسته به زائران در سطح دو کشور و ملت ارائه شود و سال به سال سطح کیفی و کمی این خدمات ارتقا یابد.
بدر در ادامه با تقدیر از کمکهای ایران به کشور متبوعش برای عبور از بحران گفت: کمکهای جمهوری اسلامی ایران در این چارچوب بسیار ارزشمند بوده و علقه هایی بیش از روابط عادی ما را به یکدیگر پیوند داده است.
وی افزود: دولت و ملت عراق طی سالهای اخیر با حضور تمامی قومیتها، ملیتها و اقلیتها با بدترین گروه تروریستی دنیا در درون شهرها در حال جنگی گسترده بوده است اما بطور همزمان زندگی و ارائه خدمات به مردم به صورت عادی جریان دارد.
معاون وزیر کشور عراق ادامه داد: این امر حاکی از قدرت و اراده مردم عراق برای زندگی در صلح و آرامش و تداوم سیاستهای هوشمندانه به منظور حفظ اتحاد و انسجام ملی است.
وی گفت: امیدواریم به سرعت جنگ در موصل پایان یابد و برای پاکسازی بقایای تکفیریها در تمامی شهرها اقدام کرده و تا مرز سوریه همه مناطق پاکسازی شوند.
استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار با تقدیر از خدمات دولت عراق به زائران اربعین حسینی گفت: در یک زمان کوتاه ورود حجم انبوه زائران داخلی و خارجی، تامین امنیت و نیازهای آنها اقدامی دشوار و سنگین است.
علیرضا رشیدیان افزود: آیین اربعین حسینی مانور بزرگ قدرت برای مردم و دولت عراق است که ظرفیتهای آن را به سایر کشورها نشان می دهد. در سختترین شرایط که تهدیدهای گروههای تروریستی گسترده بوده دولت و ملت عراق حجم گسترده زائران را پذیرفته و امکانات، خدمات و امنیت را به خوبی تامین کرده اند.
وی همچنین پیروزیهای ملت عراق را در مقابل نیروهای تکفیری تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد به زودی این پیروزیها تکمیل شده و عراقی مقتدر و یکپارچه در عرصه بین المللی ظهور و بروز یابد.
استاندار خراسان رضوی همچنین به سفر سالانه یک میلیون عراقی به مشهد برای زیارت بارگاه منور رضوی اشاره و بیان کرد: از جمله انتظارات ارائه خدمات مناسب و در خور هم برای زائران ایرانی در عتبات و متقابلا برای زائران عراقی در مشهد است.
وی ادامه داد: برای این مهم همکاری و هماهنگی بین دو کشور ضروری است. در برنامه ریزی وزارت کشور برای خراسان رضوی سهمیه ای به منظور پذیرایی و خدمات دهی به زائران در عراق تعیین می شود که سال گذشته 40 هزار نفر بود. در این میان آستان قدس رضوی در مرز مهران به 100 هزار زائر در روز خدمات می داد ضمن آنکه خدمات حمل و نقل، اسکان، تغذیه و درمان نیز دیده شده بود.
رشیدیان از دولت عراق و سرکنسول آن کشور در مشهد نیز که برای صدور ویزای زائران خراسانی در سال قبل همکاری خوبی داشتند قدردانی و بیان کرد: در این میان انتظار است امسال در مورد صدور ویزاهای گروهی تسهیل شود ضمن آنکه مدیریت گروههای زیارتی مطلوبتر خواهد بود.
وی گفت: از جمله مشوقها برای ترغیب مردم به دریافت ویزای گروهی ارائه تخفیف و کاهش هزینه های صدور ویزا است.
استاندار خراسان رضوی همچنین به کاهش خدمات در عراق در پایان مراسم اربعین حسینی و بازگشت انبوه جمعیت زائران اشاره و بیان کرد: اگر کاهش خدمات در داخل عراق از سوی دولت و مردم آن کشور مدیریت شده و با شیب ملایمتری انجام شود به یکباره در مرزها با انبوه زائران و مشکلات ناشی از آن مواجه نخواهیم شد.
وی در ادامه همچنین صلح و استقلال عراق را مدیون جوانانی دانست که جان خود را فدا کردند و افزود: در آینده نه چندان دور که صلح و پیروزی دائمی در عراق استقرار می یابد جایگاه این شهدا و خانواده هایشان فراموش نشود.
رشیدیان ادامه داد: امیدواریم پیروزیهای دولت و ملت عراق به سرعت قطعی شود گرچه توطئه های دشمنان تمامی ندارد.
وی با اشاره به تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری بر دفاع از از تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق گفت: امروز شاهد تحرکاتی از سوی برخی کشورهای خارج از منطقه برای استقرار در برخی مناطق کردنشین شمال شرقی سوریه هستیم که به نوعی احساس می شود منطقه آبستن تحرکاتی برای تجزیه می باشد لذا این وضعیت نیازمند هوشیاری و هوشمندی کشورهای منطقه است.
استاندار خراسان رضوی افزود: انتظار است عراق با سوریه که در طول این مبارزات نشان داده اند ملتهایی یکپارچه فراتر از قومیت و نژاد و مذهب هستند در مقابل این توطئه، قدرتهای تکفیری و دشمنیهایی که در حال انجام است یکپارچه ایستادگی کنند.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.