به گزارش ایرنا، محمد جواد رنجکش روز دوشنبه در نشست 'تحلیل و بررسی منازعه قطر با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس' در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در این بحران نباید مانند ترکیه به دنبال استفاده سیاسی یا اقتصادی از ارتباط با قطر بوده و به تداوم این منازعه عربی امیدوار باشیم.
وی در تشریح علل وقوع مناقشه میان قطر و عربستان اظهار کرد: نظام جهانی در مرجله گذار از نظام تک قطبی به رهبری آمریکا به نظام چند قطبی است و در این میان تغییراتی در ساختار و روابط بین الملل کشورها رخ می دهد.
وی گفت: روابط کشورهای خلیج فارس نیز به عنوان زیر مجموعه ای از سیستم جهانی دست خوش تغییراتی شده که در قالب رقابتها و منازعات سخت بروز کرده است.
این استاد دانشگاه افزود: البته این رقابتها در سطوح مختلف و دیگر مناطق جهان نیز وجود دارد اما ساختار سیاسی سنتی، موروثی و قبیله ای کشورهای خلیج فارس این رقابتها را به شکل تهدید نظامی، حمایت از گروه های مخالف دیگر کشورها، خریدهای تسلیحاتی و دیگر اقدامات سخت در آورده است.
وی اظهار کرد: همین رقابتها میان کشورها قدرتمندی چون چین و آمریکا نیز وجود دارد که در قالب چالشهای نرم رخ می دهد.
وی گفت: در منطقه جنوب شرق آسیا بر خلاف غرب آسیا و شمال آفریقا، از آنجایی که امنیت با اقتصاد در هم تنیده است جنس رقابتها متفاوت و نرم است و منتهی به جنگ نمی شود.
رنجکش افزود: تاثیرپذیری کشورهای منطقه خلیج فارس از قدرتهای تاثیرگذار نیز می تواند یکی از عوامل بروز این تنشها باشد بطوریکه برخی تحلیلگران شروع مناقشه میان کشورهای خلیج فارس را مرتبط با سفر ترامپ به منطقه و فروش سلاح می دانند.
وی اظهار کرد: توسعه اقتصادی قطر از طریق سرمایه گذاری در حوزه گاز (LNG) ، دستیابی به مولفه های دیگر قدرت نظیر رسانه از جمله شبکه الجزیره و دیپلماسی میانجیگرانه در منطقه از عوامل قدرت یابی این کشور و ایجاد تهدید برای عربستان سعودی است که با واکنش عربستان برای جلوگیری از قدرت یابی قطر مواجه شده است.
3221 / 6053 خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.